Školka pro megalodony: I obrovští predátoři byli starostlivými rodiči

29.11.2020 - Stanislav Mihulka

Paleontologové vystopovali několik školek megalodonů, v nichž se tito obávaní dravci starali o malá mláďata

<p>Vše nasvědčuje tomu, že školky megalonů byly v třetihorních oceánech běžné. Velcí megalodoni se v nich starali o novou generaci.</p>

Slavný gigantický žralok megalodon, který děsil obyvatele oceánů v mladších třetihorách, v nás obvykle nevzbuzuje dojem starostlivého rodiče, který by se věnoval výchově potomků. Opak je ale pravdou. V posledních letech se množí důkazy, že tito až 16 metrů velcí predátoři vychovávali svá mláďata ve školkách.

V roce 2010 byla objevena první taková školka v Panamě. Druhou školku megalodonů poté odkryli španělští paleontologové v severovýchodním Španělsku. Stejný tým nedávno analyzoval fosilie megalodonů, tedy především zuby z osmi dalších lokalit. Timto postupem objevili dalších pět školek, v nichž se megalodoni věnovali výchově většího počtu malých žraloků zároveň.

TIP: Vědci zjistili, jak byl doopravdy velký legendární obrovský žralok megalodon

Vše nasvědčuje tomu, že školky megalonů byly v třetihorních oceánech běžné. Velcí megalodoni se v nich starali o novou generaci. Chránili tam mláďata do té doby, než mohla obstát proti ostatním predátorům tehdejších oceánů. Škola megalodonů musela být fascinující, i když by bylo bezpečnější ji sledovat z velké dálky.

Mezi žraloky nejsou školky výjimečné. Ve skutečnosti je známe u mnoha druhů dnešních žraloků a známe je i ve fosilním záznamu. Například u ostrova Long Island na východním pobřeží USA, kde leží i město New York, funguje školka žraloků písečných. Nejstarší školky žraloků, jaké jsme objevili, pocházejí z druhohor a jsou staré asi 200 milionů let.

• Zdroj fotografií: Hugo Salais, Metazoa Studio