Skrytá hrozba: Mutace vedoucí k rakovině se dlouhé roky ukrývají v buňkách

09.02.2020 - Stanislav Mihulka

Rozsáhlý výzkum genomu nádorových buněk odhalil chování zhoubných mutací. Máme šanci je rozpoznat mnohem dříve

<p>Dělení buňky nádoru plic</p>

Dělení buňky nádoru plic

Rakovina je ve své podstatě onemocnění genomu. Vznik a růst nádorů spouštějí mutace, tedy překlepy, k nimž dochází při kopírování DNA, a které se postupně objevují v genomu buněk lidského těla. Zatím ale příliš nerozumíme tomu, které mutace či jejich kombinace jsou u jednotlivých typů rakoviny zásadní, a jak to vlastně probíhá, když se z normální buňky lidského těla stane smrtelná hrozba.

Na genom nádorových buněk se zaměřil gigantický výzkumný projekt Pan-Cancer Analysis of Whole Genomes (PCAWG), jehož rozsáhlé výsledky v těchto dnech zveřejnily prestižní odborné časopisy. Tento projekt zahrnuje více než 10 let intenzivního výzkumu více než 1 300 vědců z celého světa. Dohromady se jim podařilo přečíst kompletní DNA z celkem 2 658 nádorových buněk, které pocházely z 38 různých typů nádorů.

TIP: Microsoft nasadil svou umělou inteligenci do boje proti rakovině

Výsledky projektu Pan-Cancer prozradily, že lidé, u nichž se objeví nádor, mají v průměru 4 až 5 klíčových mutací, které podporují vznik a růst nádoru. Rovněž se ukázalo, že se tyto mutace mezi jednotlivými pacienty často liší, i pokud jde o rakovinu stejného typu. Velmi důležité bylo zjištění, že se asi jedna pětina rozhodujících mutací objevuje v genomu buněk pacienta velmi časně, často dlouhé roky předtím, než se u pacienta objeví příznaky nádoru. Zní to sice strašidelně, ale je to vlastně dobrá zpráva. Přinejmenším teoreticky je možné po takových časných známkách změn pátrat a velmi tak usnadnit léčbu nádorů.