Skutečně by mohla existovat hvězda Nemesis? Je původcem bombardování Země?

21.07.2018 - Michal Švanda

<p>„Hvězda smrti“ označovaná jako Nemesis měla podle některých astronomů v minulosti způsobovat pravidelné hromadné vymírání pozemských druhů.</p>

Jako Nemesis se označuje vzdálený hvězdný průvodce Slunce, který se jednou za dlouhý čas vrací po vysoce eliptické dráze do centra naší soustavy a vyvolá chaos – například zvýšené bombardování meteority. Pro existenci uvedené stálice svědčila v minulosti objevená pravidelnost hromadných vymírání pozemské biosféry a také fakt, že jsou osamělé hvězdy ve vesmíru spíš vzácné.

TIP: Historie a současnost hledání Planety X

Nemesis však téměř jistě neexistuje. Jednak známe i jiné osamělé stálice, a Slunce tedy nepředstavuje naprostou výjimku, a rovněž periodicita vymírání se nakonec ukázala jako iluzorní. Nikdo z astronomů si netroufne tvrdit, že známe dokonale blízké okolí Slunce nebo že jsme již odhalili všechna velká tělesa naší soustavy. Očekává se, že daleko za hranicemi oblasti, kde obíhají známé planety, nalezneme i další objekty planetárních rozměrů. O hvězdu však téměř jistě nepůjde.