Skutečné monstrum: Dalekohled Jamese Webba znovuobjevil přízračnou galaxii

Vesmírný teleskop Jamese Webba zahlédl extrémně vzdálenou přízračnou galaxii, která vznikla jen miliardu let po Velkém třesku.

05.12.2023 - Martin Reichman

Extrémně vzdálená hvězdotvorná galaxie AzTECC71 není pro vědce úplnou neznámou. Vzhledem k její vzdálenosti nebyla pozorovatelná pro Hubbleův vesmírný dalekohled, některé pozemní dalekohledy – jako třeba havajský dalekohled Jamese Clerka Maxwella nebo chilská soustava ALMA, ji ale v minulosti již zaznamenaly.

Nejnovější pátrání po této galaxii se uskutečnilo v rámci projektu JWST COSMOS-Web, který se snaží zmapovat až milion galaxií a díky mnohem citlivějším infračerveným přístrojům Jamese Webba ji astronomové skutečně spatřili.

Hvězdné monstrum ukryté v závoji prachu

„Až dosud jsme byli schopni pozorovat galaxie v raném vesmíru pouze v optickém spektru pomocí Hubbleova teleskopu,“ uvádí v tiskové zprávě postdoktorand Texaské univerzity Jed McKinney, spoluautor nedávno publikovaného článku v časopise The Astrophysical Journal. „Naše chápání historie vývoje galaxií je tím pádem zkreslené, protože vidíme pouze relativně dobře viditelné galaxie s menším množstvím prachu.“

Zatímco na snímcích zařízení NIRCam s modrým filtrem (F115W a 150W) není galaxie AzTECC71 vůbec patrná, na snímcích s červeným filtrem (F444W) je jasně viditelná. (zdroj: University of Texas, J. McKinney/M. Franco/C. Casey, CC BY-SA 4.0)

Dalekohled Jamese Webba ale dokáže proniknout i hustým prachovým závojem, což by podle McKinneyho mohlo změnit způsob, jakým chápeme raný vesmír – a možná odhalit i nespočet dalších galaxií, jako je AzTECC71.

Znovuobjevení galaxie AzTECC71, která vznikla téměř miliardu let po Velkém třesku, nabízí lákavý pohled na nejstarší struktury vesmíru. Nové pozorování JWST naznačuje, že podobné masivní hvězdné školky mohly v raném vesmíru být mnohem častější – podle vědců třikrát až desetkrát – než se dosud předpokládalo. Pokud tomu tak skutečně je, budeme zřejmě muset přehodnotit způsob, jakým chápeme raný vesmír, který se nově jeví jako mnohem „prašnější místo“, než se až doposud předpokládalo.

Podle McKinney je galaxie AzTECC71 „skutečným monstrem“. „I když vypadá jen jako malá a slabá skvrnka, ve skutečnosti v ní každý rok vznikají stovky nových hvězd,“ neskrývá nadšení z objevu astronom.