Skutečný Scrat? Nově objevený prasavec připomíná veverčáka z Doby ledové

02.09.2019 - Stanislav Mihulka

Animovaná šavlozubá veverka konečně našla svůj protějšek. Dobu ledovou ale ve skutečnosti nejspíš nezažila

<p><em>Pseudotherium argentinus</em>, dávný příbuzný savců z Argentiny</p>

Pseudotherium argentinus, dávný příbuzný savců z Argentiny

Kdo by neznal veverčáka Scrata ze série animovaných filmů Doba ledová? Jeho dojemné kousky provázejí diváky celou sérií. Na rozdíl od dalších animovaných postav série ale Scrat až dodnes neměl žádný blízký fosilní protějšek z reálného pravěku. Teď se to dos možná změnilo, i když nejde o příbuzného veverek.

Argentinští paleontologové nedávno objevili malého příbuzného savců, který žil ve druhohorách, na sklonku období triasu, asi před 231 miliony let. To je sice o hodně dříve, než začal nynější cyklus dob ledových, a dokonce i dříve, než se vlády nad světem chopili velcí dinosauři, ale Scratovi by to určitě nevadilo. Nová fosilie se animované praveverce celkem slušně podobá.

TIP: Teleocrater: Předek dinosaurů byl až překvapivě podobný krokodýlům

Nově objevený tvor nese jméno Pseudotherium argentinus. Nalezené fosilní kosti patřily samci, což je další podobnost se Scratem. Vědci prý dokonce zvažovali, že fosilii po Scratovi pojmenují, na to ale bohužel nakonec nedošlo. Zatím prý není jasné, k čemu pseudotherium používal své nápadné zuby. Žil dávno před duby, takže na žaludy je určitě neměl. Zřejmě se živil hmyzem nebo dalšími podobnými menšími živočichy. Velké zuby tak mohly sloužit například při námluvách nebo při bojích o teritorium.

ILF Science