Důležitý objev: NASA hlásí sedm planet podobných Zemi u nedaleké hvězdy

23.02.2017 - Stanislav Mihulka

V obyvatelné zóně hvězdy vzdálené 40 světelných let od nás, se nachází sedm planet podobných Zemi. Na všech by mohla být kapalná voda a možná i život

Grafický model planetárního systému TRAPPIST-1 -<p>Tento objev představuje nejpočetnější známé uspořádání planet, které obíhají po drahách v blízkosti vzájemné rezonance.</p>
Grafický model planetárního systému TRAPPIST-1 -

Představitelé NASA a významní vědci před pár hodinami oznámili zásadní objev. U ultrachladného červeného trpaslíka TRAPPIST-1 se podle vědců nachází 7 planet velikostí podobných Zemi. Tři z těchto planet navíc leží v takzvané obyvatelné zóně.

Historický objev si připsal mezinárodní tým odborníků, který vedl Michaël Gillon z belgické Univerzity v Lutychu. Použili k tomu vesmírný infrateleskop Spitzer, a také pozemní teleskopy, včetně teleskopu TRAPPIST-South v Chile.

Planety TRAPPIST-1

TRAPPIST-1 je na hvězdné poměry opravdu drobnou stálicí s hmotností jen asi 8 % Slunce. Svou velikostí sotva převyšuje planetu Jupiter. Proto je – i přes svou relativní blízkost – na obloze jen velmi slabou hvězdičkou, která leží v souhvězdí Vodnáře.

„Trpasličí hvězdy, jako je TRAPPIST-1, vydávají podstatně méně energie než Slunce. Pokud na povrchu planet v takovém systému má existovat kapalná voda, musejí obíhat na mnohem bližších oběžných drahách, než v případě Sluneční soustavy. Naštěstí se zdá, že právě takovou kompaktní konfiguraci systému máme před sebou v případě hvězdy TRAPPIST-1,“ vysvětluje jeden ze spoluautorů studie Amaury Triaud.

Členové týmu z pozorování odvodili, že všechny nalezené planety systému jsou svou velikostí podobné Zemi a Venuši, nebo jen o málo menší. Z odhadované hustoty vyplývá, že přinejmenším šest vnitřních planet jsou kamenná tělesa.

Kapalná voda a možná i oceány

Oběžné dráhy těchto planet nejsou o mnoho větší než orbity velkých měsíců planety Jupiter a jsou tedy mnohem menší než oběžná dráha Merkuru kolem Slunce. Malá velikost mateřské hvězdy TRAPPIST-1 a její nízká povrchová teplota způsobují, že množství energie dopadající na povrch takto blízkých planet je srovnatelné s vnitřními planetami Sluneční soustavy. Planety TRAPPIST-1c, TRAPPIST-1d a TRAPPIST-1f dostávají od své hvězdy podobné množství energie jako Venuše, Země a Mars. Kapalná voda by ale podle vědců mohla být za určitých okolností na všech sedmi planetách.

Nejbližší planeta u trpaslíka, TRAPPIST-1b, oběhne hvězdu jednou za 1,51 dne, nejvzdálenější TRAPPIST-1h dokončí oběh jednou za 20 dní.

TIP: U červeného trpaslíka TRAPPIST-1 obíhají dvě kamenné planety s atmosférou

Vědci již v současnosti využívají kosmický dalekohled HST k pátrání po atmosférách planet. Člen týmu Emmanuël Jehin je přesvědčen, že s příští generací přístrojů, například pomocí dalekohledu ESO/ELT nebo kosmického teleskopu JWST, budeme schopni již brzy pátrat po vodě a dokonce důkazech existence života na planetách v systému TRAPPIST-1.

IFL Science, NASA, Nature