Slepičí baterie? Vaječné skořápky jsou skvělé k ukládání energie

15.03.2019 - Stanislav Mihulka

Vaječné skořápky stále ještě často končí na skládce. V budoucnu by z nich mohly být výkonné elektrody

<p>Skořápky možná naleznou nečekané využití </p>

Skořápky možná naleznou nečekané využití

Vaječné skořápky z potravinářského nebo farmaceutického průmyslu, či jiných odvětví výroby, obvykle skončí na skládce. Vědci ale nedávno zjistili, že tenhle bioodpad je velice vhodným materiálem pro ukládání energie v elektrochemických systémech. Skořápky totiž tvoří porézní uhličitan vápenatý, který je výtečný pro použití třeba v levných lithium-iontových kondenzátorech.

Vědci ověřili funkčnost materiálu tak, že jemný prášek ze skořápek použili jako elektrodu v systému s anodou z kovového lithia. Výsledné zařízení fungovalo výtečně i po 1000 cyklech nabití a vybití.

TIP: Vejce od geneticky modifikovaných slepic nám v budoucnu zajistí levnější léky

Skořápky z vajíček se dnes již využívají v celé řadě zajímavých materiálů, včetně kosmetiky, biokeramiky nebo barviv. Teď to ale bylo poprvé, kdy z nich někdo udělal výkonné elektrody. Po dalším nezbytném výzkumu elektrochemických a fyzikálních vlastností materiálu ze skořápek bychom se mohli dočkat jejich širokého uplatnění při skladování energie.