Vejce od geneticky modifikovaných slepic nám v budoucnu zajistí levnější léky

30.01.2019 - Stanislav Mihulka

Výroba lidských proteinů je velmi náročná a drahá. Možná nám v budoucnu s jejich výrobou pomohou geneticky modifikované slepice

<p>V budoucnu by takové vajíčko mohlo obsahovat lidské proteiny.</p>

V budoucnu by takové vajíčko mohlo obsahovat lidské proteiny.

Uměle vytvořené lidské proteiny jsou velmi užitečné v léčbě mnoha lidských pacientů. Problém je v tom, že výroba takových proteinů bývá komplikovaná, časově náročná a drahá. Britští vědci navrhují, že bychom si mohli nechat lidské proteiny snášet ve vejcích geneticky upravených slepic.

Badatelé už názorně předvedli, jak by to mohlo fungovat. Vytvořili geneticky modifikované slepice, které snášejí vejce se dvěma lidskými proteiny. Jedním z nich je protein IFNalpha2a, který má jak protirakovinné, tak i protivirové účinky. Druhým proteinem je látka jménem macrophage-CSF, která je součástí léčby, jenž přiměje poškozenou tkáň, aby se sama opravila.

TIP: Geneticky vylepšené slepice z Japonska snášejí cenný lék ve vejcích

Dostatečné množství proteinu pro jednu dávku pacientovi v takovém případě obsahuje jedno až tři vejce. Jedna slepice přitom snese asi 300 vajec za rok. V současnosti se podobné proteiny obvykle vyrábějí v laboratorních kulturách buněk savců. Levnější metoda, jako třeba právě snášení proteinů ve vejcích, by tak rozhodně nebyla na škodu.

BBC News