Slibná univerzální vakcína funguje proti všem kmenům Eboly

23.04.2020 - Stanislav Mihulka

Povzbudivá zpráva přišla ze Spojených států – vědci z Americké společnosti pro mikrobiologii oznámili úspěšné dokončení preklinické části vývoje univerzální vakcíny proti Ebole

Přestože se pozornost celého světa upírá k aktuální pandemii koronaviru, není možné zapomínat na další infekce, které trápí svět. Patří mezi ně například horečka Ebola – virové onemocnění ze skupiny hemoragických horeček. Na rozdíl od COVID-19 je Ebola sice méně nakažlivou, má ale zhruba 20× vyšší smrtnost.

Vědci se již mnoho let snaží vyvinout účinnou a bezpečnou vakcínu, jak to ale u virových onemocnění bývá, nejde o jednoduchý proces. Zatím nejúspěšnějším preparátem je vakcína rVSV-ZEBOV, která prakticky stoprocentně chrání proti nejdříve objevenému, a také nejnebezpečnějšímu kmeni Eboly – Ebola/Zaire (EBOV). Proti ostatním kmenům Eboly (existuje jich nejméně pět) má ale tato vakcína jen velmi omezené účinky.

TIP: WHO hlásí: Experimentální vakcína proti ebole funguje a zachraňuje životy

Povzbudivá zpráva nyní přišla ze Spojených států – vědci z Americké společnosti pro mikrobiologii (ASM) oznámili úspěšné dokončení preklinické části vývoje „univerzální vakcíny“. Jejich nová vakcína Ebola VLP je založená na kulovitých viru podobných částicích, které neobsahují RNA viru a nemohou tak vyvolat infekci. Tyto částice se přitom skládají z glykoproteinů viru Eboly kmenů Ebola/Zaire a Ebola/Sudan. Dosavadní testy na morčatech a opicích ukázaly, že vakcína Ebola VLP poskytuje imunitní ochranu proti všem známým kmenům Eboly. Zatím není možné předpovědět, zda tato vakcína uspěje i v klinických testech s lidmi. Rozhodně jde ale o zajímavý příslib v boji proti této zákeřné nemoci.

OnemocněníIndex nakažlivosti R0Smrtnost