Slibné výsledky: Jeden z virů rýmy likviduje rakovinu močového měchýře

Virus coxsackie dovede být nepříjemný. Přesto by se mohl stát spojencem proti záludnému nádoru

10.07.2019 - Stanislav Mihulka

Malý RNA virus coxsackie má celou řadu typů, které mohou u lidí vyvolávat rozmanitá onemocnění, včetně některých velice závažných, jako je například celková paralýza těla. Tento virus je například nejčastějším původcem dětské „nemoci rukou, nohou a úst“. A je také jedním z celé řady virů, které mohou způsobit rýmu.

Navzdory tomu, že virus coxsackie občas lidem škodí, by se teď mohl stát cenným spojencem v boji proti rakovině. Britští vědci totiž zjistili, že virus coxsackie CVA21 dokáže velmi účinně vyhledat a zlikvidovat buňky nejběžnější rakoviny močového měchýře. Vědci již uskutečnili první fázi klinických testů, během kterých aplikovali viry CVA21 pacientům s touto rakovinou močového měchýře přímo do měchýře, pomocí katetru. Výsledky jsou velmi slibné. Virus CVA21 nejen přímo likviduje buňky nádoru měchýře, ale také stimuluje imunitní systém pacienta, aby sám bojoval proti nádoru.

TIP: Nová strategie: Viry jako zbraň proti mozkovým nádorům

Neinvazivní karcinom močového měchýře (NMIBC) představuje nejčastější nádor měchýře a jeho léčba bývá dost obtížná. Obvykle zahrnuje různé chirurgické zákroky, chemoterapii a nově také imunoterapii. Navzdory pokroku v medicíně se tento nepříjemný nádor i po léčbě bohužel často vrací a nejčastěji postihuje věkové skupiny mezi 50. a 70. rokem života. Použití protinádorových, čili onkolytických virů, jako je právě CVA21, by tak mohlo situaci pacientů podstatně zlepšit.