Slibné výsledky: Žížaly se mohou množit v simulované půdě Marsu

04.12.2017 - Stanislav Mihulka

Jak by si na Marsu vedly žížaly? Nizozemský experiment ukazuje, že překvapivě dobře

Ať už jako první postaví základnu na Marsu americká NASA nebo třeba vizionář Elon Musk, budoucí kolonizátoři se zřejmě neobejdou bez vlastních vypěstovaných plodin. Na Marsu přitom není zrovna útulná krajina, nýbrž vyprahlá a zmrzlá poušť.

Plodiny na Marsu nebudou potřebovat k růstu jen organickou hmotu. Jsou také závislé na půdních organismech, především na bakteriích a žížalách, které unikátním způsobem promíchávají a kypří půdu.

Žížaly v simulované půdě z Marsu

Jak by si tedy na Marsu vedly žížaly? Nizozemští odborníci s nimi provedli experiment, během něhož umístili žížaly do simulované půdy z povrchu Marsu. A žížaly to zvládají podle všeho dobře. Dokonce tak dobře, že se v simulované půdě Marsu množily.

TIP: Zemědělci trénují na Mars: Vypěstovali 10 plodin v simulované marťanské půdě

Vědci si v tomto případě vyrobili imitaci půdy rudé planety ze suti havajské sopky, kterou namíchali se substrátem z Mohavské pouště. Před zahájením experimentu půdu kompletně sterizilizovali, aby byla skutečně jako z pustiny Marsu.

Wageningen University