Sliny silnější než morfium: Naše tělo produkuje supersilný opiát

28.07.2018 - Kateřina Helán Vašků

Je pravda, že máme ve vlastních slinách jeden z nejsilnějších opiátů?

Morfium se až donedávna považovalo za nejsilnější prostředek proti bolesti, nicméně ve vlastním těle si skutečně neseme ještě mnohem silnější analgetikum. Vědci z pařížského Pasteur Institute nedávno přímo z lidských slin izolovali látku zvanou opiorfin a v pokusech prokázali, že je v porovnání s morfiem až šestkrát silnější. Navíc negativně neovlivňuje psychiku, nevzniká na ní závislost a zřejmě má i antidepresivní účinky.

TIP: Náhrada za morfium je na dosah: Je stejně silná ale bezpečná a nenávyková

Odborníci dál zjistili, že opiorfin působí v buňkách centrálního nervového systému: Zabraňuje tam rozpadu látek, jež upravují odpověď našeho těla na bolest – tzv. enkefalinů. Ty následně aktivují opiátové receptory, které zabrání, aby se signály bolesti dostaly až do mozku. Vědci doufají, že bude možné jednoduchou molekulu opiorfinu v budoucnu snadno syntetizovat a vyrábět ve velkém. Předtím se však musí uskutečnit řada testů.