Smuteční zpěv ptačích nápadníků: Černobylská radioaktivita stále zabíjí

01.06.2018 - Zuzana Teličková

Vědci zjistili, že v nejbližším okolí Černobylu zpívají ptáci s větší intenzitou než v jiných oblastech.

<p>Ptačí samečci zpívají mnohem více v oblastech zasažených radioaktivitou. Na snímku konipas luční.</p>

Černobylští ptáci nezpívají víc proto, že by truchlili nad oběťmi katastrofy, jak by si to vyložil mnohý básník. Jde o důsledek radioaktivního záření, které ještě dnes způsobuje vysokou úmrtnost samiček, jež jsou na ně citlivější než samci. Ti jsou nuceni vynaložit velké úsilí na přivábení některé z mála přeživších samic a výsledkem jsou jejich dlouhé, hlasité koncerty.

TIP: Hovory zvířecího světa: Hlučné ryby i velrybí šlágry

Z celkem osmi zkoumaných oblastí vykazujících různý stupeň radioaktivní kontaminace byly ptačí koncerty nejsilnější tam, kde byla radioaktivita nejvyšší. Průzkum navíc prokázal, že se na stejných lokalitách vyskytuje větší množství jednoletých jedinců než dospělců, čímž se potvrdila domněnka o vysoké úmrtnosti ptáků na těchto místech.