Solar Probe Plus: Ke Slunci zamíří superrychlá sonda NASA

28.02.2017 - Stanislav Mihulka

Vesmírné sondy již zamířily k Měsíci, Marsu, Venuši a dokonce i za hranice Sluneční soustavy. Co ale samotné Slunce? Už brzy by mělo dojít i na něj

Solar Probe Plus -<p>Sonda Solar Probe Plus by měla nalézt odpovědi na základní otázky týkající se naší hvězdy.</p>
Solar Probe Plus -

Americká agentura NASA připravuje misi, která vypraví sondu ke Slunci. K naší mateřské hvězdě by se měla sonda Solar Probe Plus přiblížit na vzdálenost pouhých 4 milionů kilometrů. Pro srovnání, planeta Merkur obíhá Slunce v průměrné vzdálenosti 57,9 milionu kilometrů.

Pro NASA to bude první mise, která směřuje přímo ke Slunci. Eric Christian, vědec z Goddardova kosmického střediska NASA, přiznává, že se nemohou dostat až na samotný povrch Slunce. Měli by se ale dostat natolik blízko, aby bylo možné nalézt odpovědi na tři důležité otázky.

Záhady našeho Slunce

Badatelé doufají, že se konečně dozvíme, proč je povrch Slunce, takzvaná fotosféra, chladnější nežli atmosféra Slunce, čili korona. Na povrchu Slunce je asi 5 500 °C, kdežto teplota v atmosféře se pohybuje kolem 2 milionů °C.

Měli bychom se také dozvědět, co urychluje částice slunečního větru. Sluneční vítr známe dobře, ale mechanismus, který jej pohání, nám stále není jasný

Kromě toho vědce zajímá, proč Slunce občas vyzáří solární částice s vysokou energií, které jsou nebezpečné pro nechráněné kosmické lodě a astronauty.

TIP: Fascinující obrazy Slunce: Solar Dynamics Observatory slaví 5 let

To všechno by měla zjistit sonda Solar Probe Plus, která vyrazí na cestu v roce 2018. Sondu by měl chránit 11,4 centimetrový štít z uhlíkového kompozitu. Ten by měl vydržet teplotu 1 370 °C, která tam sondu čeká.

• Zdroj fotografií: Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory