Sonda Giotto míří k Halleyově kometě

2 . 7 . 1985

2. července 1985 odstartovala raketa Ariane 1 z evropského kosmodromu v amazonské džungli, aby vynesla sondu Giotto k blížící se Halleyově kometě. Malý průzkumník dosáhl cíle v březnu 1986 a prolétl necelých 600 km od aktivního jádra vlasatice. Utrpěl přitom zásahy částicemi kometární hmoty – poničily například snímací kameru a narušily stabilizaci plavidla. Vědecká mise však byla splněna a podařilo se odeslat na Zemi snímky a informace o kometárním jádru „zblízka“.

K přibližující se Halleyově kometě se tehdy vydala celá plejáda sond z různých zemí (například ze SSSR či z Japonska), evropská Giotto se ovšem k jejímu jádru přiblížila nejvíc. V červenci 1992 pak prolétla asi 200 km od další vlasatice – Grigg-Skjellerup – a studovala ji. Giotto byla zachycena ještě v roce 1999 při průletu kolem Země, ale spojení už se obnovit nepodařilo.