Sonda InSight zachytila na Marsu ozvěny dopadu čtyř meteoroidů

20.09.2022 - Martin Reichman

Robotická sonda InSight poprvé zachytila seismické a akustické vlny, způsobené meteoroidy, které dopadly na povrch Marsu

<p>Sonda InSight se svými přístroji. <em>(ilustrace: NASA/JPL-Caltech, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Sonda InSight se svými přístroji. (ilustrace: NASA/JPL-Caltech, CC BY-SA 4.0)

Robotická sonda InSight pracuje na povrchu rudé planety již čtvrtým rokem, během kterých si připsala řadu zajímavých objevů a odeslala vědcům množství užitečných dat o morfologii Marsu. Nyní NASA zveřejnila zprávu o prvním záchytu seismických a akustických vln, způsobených dopadem meteoroidů na povrch planety. Vesmírné kameny dopadly na povrch Marsu během let 2020 a 2021 ve vzdálenosti 85 a 290 kilometrů od oblasti Elysium Planitia, kde InSight od listopadu 2018 působí.

První ze čtyř potvrzených meteoroidů vstoupil do marsovské atmosféry 5. září 2021. Meteoroid se podle vědců v tenké atmosféře rozpadl na nejméně tři části, přičemž každý z nich vytvořil na rudé planetě kráter. Místo dopadu se následně podařilo potvrdit snímkováním družice Mars Reconnaissance Orbiter. Další podobné události byly objeveny zpětně při kontrole dat sondy InSight. Podle vědců k nim mělo dojít 27. května 2020, 18. února 2021 a 31. srpna 2021.

Krátery vytvořené po dopadu meteoroidů na povrch Marsu. (foto: NASA/JPL-Caltech/University of ArizonaCC BY-SA 4.0)

Neviditelný déšť meteoroidů

Malý počet dopadů meteoroidů představuje do jisté míry záhadu – atmosféra Marsu je oproti té zemské velmi řídká a většina vesmírných návštěvníků by tak měla bez problémů atmosféru překonat. Seismometr InSight je navíc mimořádně citlivý a měl by být schopen zaznamenat ořesy způsobené dopady meteoroidů na tisíce kilometrů. Badatelé proto hodlají projít kompletní záznamy sondy a zkontrolovat, zda se v nich neukrývají další „podezřelé události“.

TIP: Robotický geolog InSight detekoval dvě doposud nejsilnější „marsotřesení“

Bohužel příliš mnoho nových poznatků jim již InSight zřejmě neposkytne. Čtyři roky strávené v prachem prosyceném prostředí rudé planety se na kondici sondy výrazně podepisují. Podle NASA je pravděpodobné, že se mise tohoto robotického seismologa chýlí ke svému konci. Z posledních dat o výkonu sondy vyplývá, že konec mise by mohl nastat již během letošního podzimu, nebo na počátku roku 2023.

Poslechněte si zvuk dopadajícího meteoroidu, jak jej zaznamenala sonda InSight. V záznamu je zvuk slyšet třikrát: když meteoroid vstoupí do atmosféry Marsu, exploduje a dopadne na povrch planety.