Soustava Kepler-88 má nového krále: Nově objevená planeta je třikrát větší než Jupiter

14.05.2020 - Martin Reichman

Astronomové zjistili, že v planetární soustavě hvězdy Kepler-88 je vedle dvou již známých planet ještě třetí. Paradoxně jde o největší z planet soustavy Kepler-88. Vědci odhadují, že Kepler-88 d má třikrát větší hmotnost než největší planeta Sluneční soustavy Jupiter.

Systém hvězdy Kepler-88, podobné našemu Slunci, se nachází v souhvězdí Lyry a od Země je vzdálený přibližně 1 200 světelných let. Kepler-88 d obkrouží svou mateřskou hvězdu na eliptické dráze jednou za dobu čtyř pozemských let. Dvěma dalším členům této soustavy to trvá mnohem kratší dobu. Kepler-88 b, který je menší než Neptun, to zvládne za 11 dnů a Kepler-88 c, velký asi jako Jupiter, za 22 dnů.

TIP: Sedmnáctiletý stážista z NASA objevil novou planetu z Hvězdných válek

Astronomové existenci Kepleru-88 d zjistili až po šesti letech studování údajů získaných Keplerovým vesmírným dalekohledem amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír. Tento teleskop přestal NASA sloužit již před dvěma lety po vyčerpání paliva. Během své devítileté činnosti v hlubokém vesmíru objevil více než 2 600 planet existujících mimo náš planetární systém. Mnohé z nich by podle hodnocení vědců mohly být slibným místem pro existenci života.