Konec mise Kepler: Veleúspěšný lovec exoplanet řekl své poslední sbohem

01.11.2018 - Stanislav Mihulka

Americký vesmírný teleskop Kepler definitivně končí. NASA má být na co pyšná

<p>Umělecké ztvárnění amerického vesmírného teleskopu Kepler</p>

Umělecké ztvárnění amerického vesmírného teleskopu Kepler

Je to více než 9 let, co se do vesmíru vydal dnes nesmírně populární lovec cizích planet, americký vesmírný teleskop Kepler. Když dnes někdo mluví o exoplanetách, téměř jistě zmíní právě tuto velice úspěšnou observatoř. Právě díky teleskopu Kepler prakticky s jistotou víme, že okolní vesmír je úplně plný planet, jejichž rozmanitost daleko překonává to, co jsme znali ze Sluneční soustavy.

30. října letošního roku (2018) americká vesmírná agentura NASA oznámila, že pohonnému systému teleskopu došlo palivo a misi Kepler oficiálně ukončila. Kepler zůstane na své současné oběžné dráze, která je bezpečně vzdálená od Země.

Kepler překonal veškerá očekávání

Teleskop Kepler vyrazil do vesmíru 7. března 2009, přičemž původní plány NASA počítaly s misí trvající 3,5 roku. Podobně jako u dalších velkých vesmírných projektů se ale ukázalo, že i tato hravě předčí původní plány. Teleskop nakonec (i přes dílčí problémy) dokázal pracovat úctyhodných 9 let, 7 měsíců a 23 dní.

Během svého působení ve vesmíru Kepler pozoroval 530 506 hvězd a kromě dalších pozoruhodných objevů si připsal detekci 2 662 exoplanet. Za většinu exoplanet, které k dnešnímu dni známe, vděčíme právě teleskopu Kepler. Představitelé NASA si pochvalují, že teleskop o délce 4,7 metrů a hmotnosti 1038 kilogramů téměř neuvěřitelným způsobem překonal veškerá původní očekávání.

Mise teleskopu Kepler je už sice minulostí, rozhodně to ale neznamená, že už o tomto podivuhodném zařízení neuslyšíme. Odborníci budou ještě dlouho zpracovávat data, která Kepler získal, a jistě v nich najdou leccos zajímavého.

TIP: Konec na dohled: Nadchází čas na poslední sbohem pro teleskop Kepler

Na úspěšné působení teleskopu Kepler teď budou navazovat další vesmírné mise. Nový lovec exoplanet NASA, který se jmenuje TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite), je už ve vesmíru, kde hledá exoplanety u zhruba 200 tisíc jasných a blízkých hvězd. Ty nejzajímavější exoplanety detailně prozkoumá připravovaný americký Vesmírný dalekohled Jamese Webba a další vesmírné observatoře nové generace.

• Zdroj fotografií: NASA/Wendy Stenzel/Daniel Rutter