Spirální galaxie v mladém vesmíru obklopovala super hala z vodíku

23.03.2017 - Stanislav Mihulka

Rané spirální galaxie mohly růst ze zásob vodíku v gigantických halech

Super halo -<p>Galaxie z raného vesmíru, kterou obklopuje vodíkové super halo </p>
Super halo -

Galaxie z raného vesmíru, kterou obklopuje vodíkové super halo

S každou novou generací teleskopů se vždy o něco zlepší naše představy o raném vesmíru. A se soustavou radioteleskopů Atakamské velké milimetrové anténní soustavy ALMA to je pořádný krok vpřed.

Marcel Neeleman z Kalifornské univerzity v Santa Cruz a jeho kolegové se soustavou ALMA studovali dvě mladé spirální galaxie z raného vesmíru, které připomínají dávnou Mléčnou dráhu. Přitom zjistili, že obě galaxie obklopovala obrovská hala, tvořená plynným vodíkem. Tehdy byl vesmír starý asi tak miliardu let.

Super hala z vodíku

Jsou to skutečná super hala. Materiál v každém z nich odpovídá hmotnosti stovek miliard hvězd. A tolik jich v průběhu času skutečně mohlo v těchto galaxiích postupně vzniknout.

TIP: Galaktický otesánek: Galaxie z raného vesmíru byla přistižena, jak se krmí plynem

Podle vědců soustava ALMA tímto pozorováním přispěla k řešení staré záhady vzniku galaxií. Teď víme, že alespoň některé velmi mladé galaxie měla veliká hala, mnohem větší, než jsme si mysleli. A tato hala mohla sloužit jako ohromné zásobárny materiálu pro tvorbu hvězd a růst galaxií.

NRAO, Science