Společnost Airbus představila návrh orbitální stanice s umělou gravitací

Společnost Airbus představila návrh budoucí orbitální stanice. Jejich projekt Airbus LOOP má čtyřčlenné posádce nabídnout tři oddělené paluby a umělou gravitaci

04.05.2023 - Stanislav Mihulka

Mezinárodní vesmírná stanice ISS se pomalu ale jistě blíží ke konci svého provozu. NASA a další partneři ji chtějí udržet v chodu ještě do roku 2030, již nyní se ale objevují návrhy nových orbitálních stanic, které by měly umožnit další pobyt pozemšťanů na oběžné dráze. Zajímavým počinem je v tomto směru návrh evropského konsorcia Airbus, který počítá s umělou gravitací.

Airbus připravuje víceúčelový orbitální modul Airbus LOOP. Má jít o modulární segment vesmírné stanice, který nabídne tři paluby, centrifugu pro tvorbu umělé gravitace a dostatek prostoru pro čtyřčlennou posádku. Tento modul je vhodný pro budoucí velké orbitální stanice i pro pilotované dlouhodobé vesmírné mise ve vzdálenějších částech Sluneční soustavy, například pro lunární orbitální stanici Lunar Gateway nebo cestu k Marsu.

Orbitální stanice s centrifugou

Airbus LOOP zahrnuje obytnou palubu, vědeckou palubu a palubu s centrifugou, která může simulovat působení gravitace pro dva členy posádky současně. Délka i šířka modulu Airbus LOOP je přibližně 8 metrů, což vytváří prostor o velikosti zhruba 100 metrů krychlových, který je k dispozici astronautům a vybavení modulu.

Jak uvádí Airbus, koncept tří oddělených palub zvyšuje ochranu posádky, která se může v případě náhlého rizika, například během sluneční erupce, přesunout na palubu, kde bude v danou chvíli nejlépe chráněná. Paluby jsou dostupné z centrálního tunelu, který je obklopený „skleníkem.“ Tam může posádka pěstovat plodiny, které rozšíří její jídelníček.

TIP: Americké společnosti připravují komerční orbitální stanici Starlab

V případě potřeby, například kvůli nouzovému stavu jiné orbitální stanice nebo kosmické lodi, může Airbus LOOP dočasně pojmout až osm astronautů. Obytná paluba je vybavená velkými okny a zařízením pro každodenní život posádky. Na vědecké palubě jsou k dispozici počítačové terminály a další přístroje, a také přechodová komora, která umožní výstupy posádky do kosmického prostoru. Řešení Airbusu dokonce umožňuje kombinovat více modulů LOOP a v případě potřeby tak vytvořit plnohodnotnou vesmírnou stanici, vybavenou různými palubami pro různé účely a experimenty.