Americké společnosti připravují komerční orbitální stanici Starlab

V roce 2027 by měla být vypuštěna polonafukovací orbitální stanice Starlab. Nabídne prostor pro experimenty, výcvik astronautů i vesmírnou turistiku

29.10.2021

Společnost Lockheed Martin spojila síly s Nanoracks a Voyager Space, aby společně postavily a vypustily komerční orbitální stanici Starlab. Mělo by k tomu dojít v roce 2027. Stanice Starlab by měla být z části nafukovací a měla by na ní trvale pracovat posádka. Starlab bude k dispozici americké vládě a soukromým společnostem.

Mezinárodní vesmírná stanice ISS by měla skončit v roce 2030. Spojené státy pracují na tom, aby ISS pohotově nahradily. Jedním ze slibných projektů je právě Starlab, který by se mohl stát první samostatnou komerční orbitální stanicí. V době, kdy Čína dělá pokroky s vlastním programem pilotovaných letů do vesmíru, by se Starlab mohl postarat o to, aby Západ udržel svou trvalou přítomnost ve vesmíru.

Experimenty, výcvik i turistika

Stanice Starlab by měla nabídnout rozmanité využití. Měla by tam probíhat řada vědeckých experimentů, včetně materiálového výzkumu nebo biologických pokusů. Zároveň by tam mohl probíhat výcvik astronautů pro lety k Měsíci či Marsu. Stanici by mohli využívat i vesmírní turisté, což by zajistilo část potřebných finančních prostředků.

TIP: Bigelow Aerospace hodlá postavit nafukovací stanici na orbitě Měsíce

Vývoj stanice Starlab má na starost společnost Nanoracks. Obchodní stránka věci je na Voyager Space. Lockheed Martin stanici postaví a bude ji provozovat. V současné podobě design stanice zahrnuje velký nafukovací modul a pevný servisní modul s připojovacím místem. Měla by mít objem 340 metrů krychlových a její čtyři solární panely jí dodají 60 kW elektrické energie. K dispozici bude i robotické rameno. Posádku budou tvořit 4 stálí členové plus „návštěvy“.