Třetí nebeský palác: Jak bude vypadat nová čínská vesmírná stanice?

07.03.2021 - Karel Zvoník

Čína už v kosmu provozovala dvě vlastní, krátkodobé orbitální laboratoře. Nyní pokračuje v plnění dalšího bodu svého vesmírného programu: V pořadí třetí Nebeský palác se má stát trvale obyvatelnou kosmickou stanicí, v mnoha ohledech složitější a novátorskou…

<p><strong>Umělecká představa stanice Tchien-kung 3, která má vzniknout do roku 2022.</strong> <em>(zdroj: CNSA)</em></p>

Umělecká představa stanice Tchien-kung 3, která má vzniknout do roku 2022. (zdroj: CNSA)

Novou stanici by chtěla lidová republika dokončit v roce 2022. V nadcházejících třech letech má proto v plánu víc než deset misí nutných ke konstrukci a provozu, které zajistí praxi z dlouhodobých pobytů a ovládnutí techniky výstavby v kosmu. Následovat by měly komplexní experimenty v prostředí mikrogravitace, pravidelné střídání dlouhodobých posádek a bezpilotní zásobovací mise.

Zkouška Dlouhého pochodu

Zahajovací fáze programu se odstartovala již v loňském roce: Historická premiéra rakety CZ-5B, tedy Dlouhý pochod-5B, při níž zamířil do kosmu prototyp lodi nové generace, se uskutečnil 5. května 2020 z kosmodromu Wen-čchang. Raketa Dlouhý pochod-5B je upravenou verzí nejsilnějšího čínského nosiče CZ-5: Právě tato varianta bez druhého stupně poslouží k dopravě některých částí stanice na nízkou orbitu, a v programu tak hraje klíčovou roli.

Konstruktéři pro ni vyvinuli aerodynamický kryt o délce 20,5 m a šířce 5,2 m. Samotný nosič je 53,7 m vysoký, s centrálním stupněm o průměru 5 m, na který jsou navěšeny čtyři pomocné bloky, každý o průměru 3,35 m. Dlouhý pochod-5B využívá jako palivo kerosin, kapalný vodík a kapalný kyslík. Jeho startovací hmotnost dosahuje 849 t a na nízkou oběžnou dráhu dokáže dopravit okolo 25 t, čímž se řadí mezi nejsilnější rakety současnosti.

Nová a moderní

Nejsložitější čínský kosmický projekt v historii lze velikostí srovnat s ruskou stanicí Mir. Tchien-kung 3 neboli Nebeský palác 3 bude sestaven a provozován na nízké oběžné dráze s parametry 340–450 km se sklonem 42–43°. Vytvoří jej tři hlavní moduly spojené do tvaru písmene T: Centrální Tchien-che alias Harmonie nebes nabídne systém podpory života, spací kóje, společenský a hygienický prostor pro tři členy posádky či skladovací zázemí. Mimo to zajistí orientaci, řízení, energii, navigaci a komunikaci se Zemí. Klíčová část stanice bude měřit 16,6 m na délku, 4,2 m v průměru a její hmotnost dosáhne asi 22,5 t. Modul zakončí připojovací porty s přechodovou komorou, z vnější části bude vybaven například robotickou paží a sadou antén.

Centrální část doplní dva vědecké moduly Wen-tchien, tedy Pátrání po nebesích, a Meng-tchien čili Snění o nebesích, které nabídnou záložní systémy a přídavné systémy navigace a avioniky. V jejich útrobách se bude nacházet řada přístrojů pro připravované experimenty v prostředí mikrogravitace a víc než tucet vědeckých skříní, tzv. racků. Modulům nebudou chybět ani externí plošiny pro další výzkum a každý ponese pár solárních panelů. Vědecká zařízení na stanici podpoří stovky projektů z nejrozmanitějších oborů, jako je astronomie, kosmologie, biotechnologie či fyzika, a to včetně mezinárodních pokusů.

Malá, ale soběstačná

Obyvatelná část uvnitř modulu nabídne asi 50 m³ a po rozšíření o dvě laboratoře až 110 m³. Tchajkonautům tak poskytne komfortní prostor pro práci i odpočinek, jak tvrdí experti z Čínské akademie kosmických technologií (CAST) coby hlavní vývojáři všech segmentů.

TIP: Žádné drama: Zbytky čínské stanice skončily bezpečně v Tichém oceánu

Konstruktéři nového Nebeského paláce kladli rovněž důraz na jeho maximální soběstačnost. Například vodní pára vznikající při dýchání posádky se bude zpětně kondenzovat, zatímco moč se má podobně jako na ISS recyklovat, tedy čistit na pitnou a užitkovou vodu. Dalším koloběhem se bude vodík produkovaný při elektrolýze sbírat spolu s vydechovaným oxidem uhličitým. Následnou chemickou reakcí vznikne kyslík pro systém podpory života.

Dokončení: Třetí nebeský palác (2): Jak bude vypadat nová čínská vesmírná stanice? (vychází v neděli 14. března)