Srážka dvojice černých děr v továrně na supernovy

02.11.2016 - Martin Reichman

Arp 299 -<p>Snímek s vysokým rozlišením ve viditelném světle pořídil Hubble. Rentgenová záře je výsledkem pozorování družice NuSTAR.</p>
Arp 299 -

V rozpínajícím se vesmíru jsou vzájemné kolize mezi galaxiemi poměrně běžné. Příkladem je dvojice galaxií, po miliony let zaklesnutých do gravitačního zápasu, souhrnně označovaná jako Arp 299. Dvojjediná galaxie se nachází v souhvězdí Velké medvědice a je považovaná za jednu z největších továren na supernovy. Astronomové jich v jejím centru napočítali hned osm. Kromě supernov jsou v centrech obou galaxií i dvě černé díry. Astronomové na ně namířili dalekohledy na družicích NASA NuSTAR a Chandra, aby rozklíčovali, jak takový souboj monster vypadá.

Z dat družice NuSTAR vyplývá, že zatímco černá díra v centru pravé galaxie aktivně vstřebává vesmírný plyn a produkuje vysoce energetické záření, supermasivní černá díra její kolegyně je v jakémsi spícím režimu. Za pár miliard let ale zřejmě zůstane jen jedna kompozitní galaxie a také jen jedna centrální superhmotná černá díra.

• Zdroj fotografií: NASA, JPL-Caltech, GSFC, Hubble, NuSTAR