Srážka kup galaxií vyvolala rázové vlny o průměru 1,6 milionu světelných let

16.06.2022 - Stanislav Mihulka

Srážky galaxií nejsou ve vesmíru ničím výjimečným a jedna taková zrodila i systém Abell 2146. Na rozdíl od kolize galaxií ale v tomto případě šlo o kolosální srážku dvojice kup galaxií

<p>Obrovský systém <strong>Abell 2146</strong> vznikl srážkou dvou kup galaxií. Modrofialově je znázorněno rentgenové záření horkého plynu.<em> (foto: NASA/CXC/University of Nottingham/H. Russell, CC BY 4.0)</em></p>

Obrovský systém Abell 2146 vznikl srážkou dvou kup galaxií. Modrofialově je znázorněno rentgenové záření horkého plynu. (foto: NASA/CXC/University of Nottingham/H. Russell, CC BY 4.0)

Kolosální systém Abell 2146 se nachází v souhvězdí Severní koruny a dělí ho od nás přibližně 2,6 miliardy světelných let. Podle vědců představuje tento pozoruhodný systém výsledek srážky a následného splývání dvou kup galaxií. Srážky kup galaxií patří k nejvíce energetickým událostem ve vesmíru od Velkého třesku, i když na první pohled nejsou tak divoké, jak samotný vznik vesmíru.

Pozorovat detailnější jevy v tak vzdálených objektech je vždy komplikované. Tým astronomů, který vedla Helen Russelová z britské Univerzity v Nottinghamu, k tomu využil pozorování vesmírné rentgenové observatoře Chandra a pozemního optického teleskopu Subaru, který pracuje na Havajských ostrovech. Analýza těchto pozorování odhalila detaily nezměrných rázových vln srážky, která vedla ke vzniku systému Abell 2146.

Rázové vlny bez srážek částic

Astronomové vystopovali dvě rázové vlny, které procházejí tímto systémem. Každá z nich má průměr zhruba 1,6 milionů světelných let. Jde o bezkolizní rázové vlny, což by mohlo znít paradoxně, když vznikly v důsledku srážky kup galaxií. Srážka kup galaxií ale není, jako když se srazí dvě auta na dálnici.

Rázové vlny v systém Abell 2146. (foto: NASA/CXC/University of Nottingham/H. RussellCC BY 4.0)

Kupy galaxií jsou sice nesmírné hmotné a tvoří je obrovské množství částic, ty jsou ale obvykle uspořádané jen velmi řídce. Když se kupy srazí, mají částice v mezigalaktickém prostoru nesmírně malou šanci, že se srazí s částicí z druhé kupy galaxií. Při tak obrovském počtu částic sice ke srážkám občas dochází, ale rozhodně to nestačí k vytvoření pozorovaných rázových vln.

TIP: Největší rázové vlny ve vesmíru se klenou přes 6,5 milionů světelných let

Pro rázové vlny v Abell 2146 bylo klíčové, že mnoho částic v mezigalaktickém prostoru je elektricky nabitých. Rázové vlny se tak objevily díky tomu, že se tyto nabité částice „srazily“ s mohutnými magnetickými poli druhé kupy galaxií. Vznik rázových vln se zásadně podepsal na dalším vývoji srážky. Odvedly totiž ohromné množství energie obou kup a zpomalily je, takže kupy nepokračovaly dál na cestě vesmírem, ale splynuly do systému Abell 2146.