Staleté lávové jeskyně na Havaji jsou plné mikrobiální temné hmoty

25.07.2022 - Stanislav Mihulka

V utuhlé lávě na Havajských ostrovech jsou jeskyně, tunely i další útvary. Jak se ukazuje, oplývají překvapivě pestrým bakteriálním životem

<p>Lávová jeskyně na Havaji, se spoustou prorůstajících kořenů. <em>(foto: Kenneth Ingham, CC BY 4.0)</em></p>

Lávová jeskyně na Havaji, se spoustou prorůstajících kořenů. (foto: Kenneth Ingham, CC BY 4.0)

Havajské ostrovy se zrodily ze sopek a stále jsou velmi vulkanicky aktivní. Je tam mnoho míst pokrytých lávou, která teď žijí vlastním životem. V utuhlé lávě se objevují živočichové i rostliny, společně se spoustou mikroorganismů. Život proniká i do pozoruhodných jeskynních prostor a tunelů, které se v lávě objevují.

Rebecca Prescottová z Johnsonova vesmírného střediska NASA a Havajské univerzity společně s dalšími kolegy prozkoumala biodiverzitu bakterií v prostředí havajských lávových jeskyní tunelů a také fumarol. Odebrali celkem 70 vzorků z mladších lávových prostor, které vznikly asi před 400 lety, i z o něco starších útvarů, pocházejících z doby před 500 až 800 lety.

Pestrý bakteriální život v lávě

Z odebraných vzorků pak následně extrahovali RNA, kterou přečetli, aby získali představu o zastoupení různých typů bakterií ve studovaných lávových útvarech. Z výsledků analýz vyplynulo, že lávové jeskyně a tunely na Havaji mají až překvapivě bohatou mikrobiální diverzitu.

TIP: Vědci objevili v jeskyni prastaré mikroby: Probudili je k životu a zkoumali jejich DNA

Vědci narazili na řadu bakterií, které nejsou příliš prozkoumané. V některých případech známe vlastně jen jejich genom a místo, kde jsme je našli. Takovým bakteriím se přezdívá „mikrobiální temná hmota (anglicky microbial dark matter). Pro tým Prescottové je tento výzkum důležitý nejen kvůli mikrobům samotným, ale také proto, že podobná prostředí téměř jistě nalezneme na Marsu a třeba i na dalších světech. Biotechnology zase velmi zajímá, jak bakterie postupně přemění starou lávu na úrodnou půdu. Takové dovednosti by se nám mohly v budoucnu určitě hodit.