Staré mozky tvoří nové buňky ve stejném počtu, jako ty mladé

09.04.2018 - Stanislav Mihulka

Mozky seniorů stále vytvářejí nové buňky. Slábne ale jejich schopnost tvořit propojení a nové cévy pro zásobování krví

<p>Neuron ve tkáňové kultuře</p>

Neuron ve tkáňové kultuře

Lidé většinou připisují schopnost tvořit nové buňky, nová nervová spojení a vysoký výkon mladým mozkům. Lidský mozek ostatně krátce po narození obsahuje asi 86 miliard mozkových buněk, neuronů, což je asi čtvrtina hvězd v Mléčné dráze.

Vědci Kolumbijské univerzity nedávno prozkoumali mozky 28 čerstvě zemřelých mužů a žen ve věku 14 až 79 let, kteří netrpěli žádnou chorobou mozku. Zaměřili se přitom na oblast hipokampu, citlivé struktury, která hraje klíčovou roli ve fungování paměti a zároveň je náchylná na poškození.

TIP: Jako kouzlo: Lidská pupečníková krev omladila mozky starých myší

Výsledky výzkumu překvapivě ukazují, že mozky zdravých seniorů vytvoří zcela srovnatelný počet nových mozkových buněk, jako mozek teenagerů

Stejně tak se ukázalo, že hipokampus zůstává během života zhruba stejně velký. Co ale během života slábne, je schopnost mozku vytvářet nová nervová spojení a také nové krevní cévy, které vyživují mozkové buňky.

Cell Press