Start japonské observatoře Hinode

22 . 9 . 2006

Japonská vědecká družice k výzkumu Slunce s názvem Hinode (předstartovní označení Solar-B), kterou vyrobila organizace JAXA (Japan Aerospace Exploration Agency), byla vypuštěna na oběžnou dráhu kolem Země 22. září 2006 pomocí japonské nosné rakety M-V. Start se uskutečnil z kosmodromu Uchinoura Space Center na ostrově Kjúšú v prefektuře Kagošima.

TIP: Zaostřeno na Slunce: Japonská solární observatoř Hinode slaví 10 let

Družice působí na heliosynchronní oběžné dráze, která jí umožňuje nerušený výhled na naši mateřskou hvězdu. Observatoř nese na své palubě tři přístroje, určené ke sledování Slunce: Solar Optical Telescope (SOT) pro pozorování ve viditelném světle, X-Ray Telescope (XRT) pro pozorování v oboru rentgenového záření a EUV Imaging Spectrometer (EIS) pro sledování Slunce v oblasti ultrafialového záření.

Mezi hlavní vědecké úkoly Hinode patří především studium vzniku a rozpadu slunečních magnetických polí, studium časových variací zářivosti Slunce, zkoumání procesů generace slunečního ultrafialového a rentgenového záření a studium slunečních erupcí a expanze sluneční atmosféry.

• Zdroj fotografií: JAXA