Šťastná náhoda: Astronomové objevili neobvykle starou a opuštěnou galaxii

04.02.2019 - Stanislav Mihulka

Pozorování jasné hvězdokupy v souhvězdí Páva přineslo objev zvláštní prastaré galaxie

<p>Spodní snímek pochází z přehlídky Digitized Sky Survey 2, výřez vpravo je výsledkem pozorováni Hubbleova teleskopu a vlevo je obraz nově objevené galaxie Bedin 1.</p>

Jak to tak bývá, velké objevy má často na svědomí náhoda. Platí to i pro nový objev Luigiho Bedina z italské observatoře Osservatorio Astronomico di Padova. Bedin se svým týmem studoval třetí nejjasnější hvězdokupu na naší obloze NGC 6752, která leží v souhvězdí Páva, ve vzdálenosti asi 13 tisíc světelných let od Země

Když kulovou hvězdokupu pozorovali s pomocí Hubbleova vesmírného dalekohledu, s překvapením zjistili, že část toho, co bylo doposud považováno za hvězdokupu NGC 6752, je vlastně doposud neznámá galaxie, která leží přímo za hvězdokupou. Kvůli překryvu si zatím nikdo této galaxie nevšiml. Je ale od nás mnohem dál než hvězdokupa ze souhvězdí Páva a od Země ji dělí asi 30 milionů světelných let.

Výjimečný trpaslík

Galaxie dostala jméno Bedin 1 a je skutečně dost zvláštní. Jde o trpasličí sférickou galaxii (dSph), jejíž velikost činí pouhé 3 tisíce světelných let. Naše domovská Mléčná dráha má přitom průměr asi 100 tisíc světelných let. Podle šťastných objevitelů je na téhle galaxie nejdivnější její osamocenost. Na rozdíl od většiny ostatních trpasličích galaxií je extrémně izolovaná od velkých galaxií, jako je Mléčná dráha nebo Galaxie v Andromedě. Dost možná jde o jednu z neizolovanějších trpasličích galaxií vůbec.

TIP: Výjimečná trpasličí galaxie ukazuje, jak to vypadalo v raném vesmíru

Zvláštní je i stáří galaxie Bedin 1. Analýza záření hvězd ukázala, že vznikla asi před 13 miliardami let, tedy nedlouho po samotném Velkém třesku. A zhruba před 10 miliardami let v této galaxii došlo „hvězdné palivo“, neboli plyn a prach potřebný ke tvorbě nových hvězd. Od té doby galaxie Bedin 1 postupně bledne a zhasíná, takže je dnes nejen malá a osamělá, ale také už jen nezřetelně září.

• Zdroj fotografií: ESA, Hubble, NASA, Bedin, Digitized Sky Survey 2