Stíhač tanků Panzerjäger Tiger: Nezdárné dítě profesora Porscheho

30.08.2016 - Lukáš Visingr

Stíhač tanků na šasi Porscheho Tigeru představoval impozantní stroj, ale měl celou řadu nedostatků, jako například poruchovou pohonnou soustavu


Reklama

Zakázku na nový těžký tank Tiger obdržela na jaře 1941 firma Henschel. Favorizovaný návrh profesora Porscheho, který se vyznačoval mj. hybridním (benzíno-elektrickým) pohonem, byl zhodnocen jako příliš složitý, avšak továrna Porsche i tak zhotovila téměř stovku podvozků. Na podzim 1942 proto padlo rozhodnutí je využít pro nový těžký stíhač tanků, jehož první kus ještě téhož roku předvedli Adolfu Hitlerovi.

Vozidlo mělo oficiální označení Panzerjäger Tiger (P), tedy stíhač tanků na šasi Porscheho Tigeru, ale běžně se mu říkalo Ferdinand (podle jména prof. Porscheho). Jeho mohutná nástavba nesla 88mm kanón PaK 43/2 L/71, který měl k dispozici zásobu 55 kusů munice a pancíř dosahoval síly až 200 mm.

Ferdinand/Elefant

  • Osádka: 6 mužů
  • Hmotnost: 65 t
  • Délka: 8,13 m
  • Šířka: 3,38 m
  • Výška: 2,99 m
  • Pancéřování: do 200 mm
  • Pohonná jednotka: 2 × benzínový Maybach HL 120
  • Výkon motoru: 792 kW
  • Max. rychlost: 20 km/h
  • Dojezd: 153 km
  • Hlavní výzbroj: 88mm PaK 43/2
  • Vedlejší výzbroj: 7,92mm MG 34

Na pohled opravdu impozantní vozidlo však mělo řadu slabin, např. postrádalo jakoukoli pomocnou výzbroj proti pěchotě a pokroková pohonná soustava, která obsahovala dva benzínové motory, generátory a elektromotory, byla skutečně hodně komplikovaná, a tudíž i poruchová. Tyto nedostatky se projevily již při testech, ale Adolf Hitler trval na nasazení strojů v létě 1943 u Kursku, což vedlo dokonce ke zpoždění zahájení operace kvůli přípravě ferdinandů (a také tanků Panther). Ale jak známo, ani masivní stíhače nedokázaly pro Wehrmacht vybojovat vítězství. Přestože se mohly chlubit obrovskou palebnou silou a mohutným pancířem, kvůli svým nedostatkům utrpěly kruté ztráty.

Z 90 dodaných ferdinandů jich bitvu u Kursku přežilo jen 50. Ty se poté podrobily modernizaci, při níž dostaly mj. kulomet a velitelskou kopuli. Jméno obrněnce se změnilo na Elefant a kromě východní fronty byl pak užíván i v Itálii. Přestože se elefantům povedlo vyřadit množství nepřátelských tanků, kvůli své těžkopádnosti a poruchovosti zůstaly nadále problematickou a nepříliš efektivní zbraní. 

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE SPECIÁL Svět tanků

  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

V roce 1923 zvítězil italský jezdec Ugo Sivocci s vozem Alfa Romeo v legendárním závodě Targa Florio. 

Zajímavosti

Petriho miska se štetičkovcem Penicillium chrysogenum, z něhož byl poprvé izolován penicilin.

Věda

Pro meč až do Francie

Anna Boleynová (1501–1536)

Anna Boleynová neměla na muže zrovna štěstí. A coby druhá manželka Jindřicha VIII. si zrovna nepolepšila. Rodit mužské potomky se jí pohříchu nedařilo. Na první pokus přivedla na svět „jen“ budoucí královnu Alžbětu I., poté následovaly tři potraty. V té době asi nebyla ta nejpříjemnější společnice. Navíc nepřátel měla vždy víc než dost. Nařčení z toho, že je králi nevěrná a za jeho zády kuje pikle, na sebe nenechalo dlouho čekat. Nebo se Jindřich prostě jen zakoukal do Jany Seymourové a potřeboval jí udělat po svém boku místo? V roce 1536 je Anna obviněna z velezrady (a pro jistotu také z cizoložství, incestu a čarodějnictví) a putuje do vězení v Toweru.

Dál už je to prosté. Jako čarodějnice by měla správně být upálena na hranici, ale to si její bývalý manžel nepřeje. Dokonce vyslyší její poněkud neobvyklou prosbu, a to aby byla sťata mečem. V Anglii se tehdy bez výjimky popravuje sekyrou. Jindřich VIII. milostivě odloží výkon o celé dva dny, než z Calais dorazí mistr dlouhého meče. Samotný průběh je překvapující. Dalo by se čekat, že Anna řekne králi v poslední chvíli něco peprného. Proto se tu také tísní davy. Místo toho ale vyzve všechny přihlížející, aby se s ní naposledy pomodlili. A pak už se jde na věc. Lidé tehdy odcházejí z popravy rozčarováni: ta překrásná a do poslední chvíle pokorná světice měla být nehodnou čarodějnicí? Něco tu evidentně nesedí…

Historie
Revue
Vesmír

Americký náklaďák GMC CCKW-353 

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907