Střední bombardér Heinkel He 111: Nejlepší bombardér a tažný kůň Luftwaffe

04.05.2017 - Miroslav Šnajdr

Heinkel He 111 byl velmi hodnotným a vyzrálým strojem označovaným za jeden z nejkvalitnějších, ne-li vůbec nejkvalitnější, střední bombardér své doby

He 111 -<p>He 111 se zúčastnil prakticky všech významných bitev, které nacistické letectvo během své existence podstoupilo</p>
He 111 -

He 111 se zúčastnil prakticky všech významných bitev, které nacistické letectvo během své existence podstoupilo


Reklama

Elegantní Heinkel He 111 se zařadil mezi nejúspěšnější německé typy z konce 30. a začátku 40. let 20. století. Šlo o velmi hodnotný a vyzrálý typ, často označovaný za jeden z nejkvalitnějších, ne-li vůbec nejkvalitnější střední bombardér té doby. Zejména v první polovině druhé světové války tvořil základ bojové síly bombardovací složky Luftwaffe.

Byl vyvíjen v civilní dopravní i vojenské bombardovací variantě. Konstrukční tým společnosti Ernst Heinkel AG jej koncipoval jako samonosný dvoumotorový jednoplošník moderní stavby. Prototyp odstartoval k úvodnímu letu 24. února 1935, po úspěšných zkouškách byla objednána sériová stavba. Vedle menšího počtu civilních dopravních verzí se stavěly především ty bombardovací a celkem vzniklo na 7 000 kusů.

Heinkel He 111H-16

  • Rozpětí: 22,50 m
  • Délka: 16,40 m
  • Vzletová hmotnost: 14 000 kg
  • Max. rychlost: 435 km/h
  • Operační dostup: 8 500 m
  • Dolet: 2 060 km
  • Pohonná jednotka: 2× řadový Junkers Jumo 211F-2 o 993 kW
  • Výzbroj: 1× 20mm kanón, 1× 13mm kulomet, 4–6× 7,92mm kulomet, max. 3 500 kg pum
  • Osádka: 5 mužů 

Letouny He 111B a He 111E (patřící mezi provedení s původní stupněnou přídí) prošly v letech 1937–1939 úspěšným bojovým křtem ve Španělsku. Na začátku druhé světové války představovaly verze He 111H a He 111P, vyznačující se novou nestupněnou bohatě prosklenou přídí, skutečné tažné koně ofenzivní složky Luftwaffe. Osádky chovaly aerodynamicky vyspělé a současně robustní stroje ve velké oblibě. Piloti je měli rádi pro příjemné vlastnosti ve všech fázích letu. He 111 byl výkonný a snášel velká poškození.

Tak, jak během války sílila nepřátelská letectva, rostly navzdory všem zlepšením (zesilování výzbroje, silnější motory) také jeho ztráty. Přesto se udržel ve výzbroji Luftwaffe až do konce války. Na jejím sklonku přešla řada strojů k plnění transportních, výsadkových a zásobovacích úkolů. V letech 1944 a 1945 byly využívány také coby nosiče střel V-1 během útoků proti Británii.

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE Speciál - Letouny 2. světové války

  • Zdroj fotografií: Bundesarchiv

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Lukulské hody movitých Římanů na mozaice z 3. století.

Zajímavosti

Milující srdce přírody | Jim Picôt

Celkový vítěz - žralok plující v hejnu lososů.

Revue

Dávný Mars před 4 miliardami let mohla z části pokrývat voda

Vesmír

Robotický koala vylepšený koalí močí a trusem pátrá po tom, zda mají krávy sklony ušlapat koaly, když se ocitnou na zemi.

Věda
Historie

Vědci dlouho předpokládali, že humři necítí bolest, protože nemají skutečný mozek. Pozdější výzkum ale ukázal, že korýši na poškození tkáně reagují fyzicky i hormonálně, tudíž bolest pravděpodobně cítí.

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907