Studie amerických vědců ukázala, že herbicid Roundup ohrožuje zdraví včel

07.10.2020 - Zuzana Teličková

Glyfosát, hlavní účinná látka Roundupu, je považován za relativně bezpečný pro lidi a zvířata. Experiment zoologů z texaského Austinu (alespoň co se týče včel), ale bohužel ukazuje něco jiného.

Velmi dobře se doplňují dva vědecké výzkumy, jejichž předmětem byla odolnost včel proti patogenům. První z nich, který pochází z dílny zoologů univerzity v texaském Austinu, se zabývá účinkem organické sloučeniny glyfosát, která je účinnou látkou v pravděpodobně nejrozšířenějším herbicidu na světě, známém většinou pod názvem Roundup. Druhý přináší poznatky o nečekaném včelím „léku“.

Nebezpečný glyfosát

Protože glyfosát, který tvoří základ herbicidu Roundup, reaguje s enzymem, jenž je důležitý pro život rostlin a mikroorganismů, ale nikoli živočichů, předpokládalo se donedávna, že lidem a zvířatům (včetně včel) není nebezpečný. Austinská studie ovšem ukazuje, že sloučenina ovlivňuje trávicí systém včel a likviduje mikroorganismy, které tento hmyz chrání před škodlivými bakteriemi.

Vědci vystavili v pokusném prostředí včely koncentraci glyfosátu, která je běžná na polích, v sadech a u silnic. O tři dny později výzkumníci zjistili, že chemikálie výrazně zredukovala prospěšné mikroorganismy ve včelích střevech. Včely vystavené glyfosátu rovněž daleko hůř odolávaly patogenu Serratia marcescens, kterému musí čelit včelstva na celém světě. Osm dní po vystavení patogenu stále přežívala polovina včel se zdravým střevním mikrobiomem. Ze včel, které byly zároveň vystaveny herbicidu, přežila po stejné době pouze polovina. Je tak jednoznačně patrné, že včely vystavené glyfosátu jsou náchylnější infekci a smrti způsobené bakteriemi

Slunečnicová terapie

Druhý „včelí výzkum“ naopak přináší poznatky o nečekaném prostředku, jenž může obranyschopnost včel posílit. Stačí prý zajistit včelám dostatečný přístup ke slunečnicím! Studie provedená na půdě státní univerzity v Severní Karolíně a Univerzity Amherst v Massachusetts, ukázala, že včely krmené pouze pylem slunečnic, se výrazně lépe brání různým patogenům.

Zoologové konstatovali, že včely medonosné (Apis mellifera) na „slunečnicové dietě“ lépe odolávají patogenu Nosema ceranae. Dokonce i čmeláci druhu Bombus impatiens, kteří létali pouze na slunečnice, mnohem úspěšněji vzdorovali patogenu Crithidia bombi. Zatím není jasné, jakým mechanismem působí slunečnice na obranyschopnost včel. Možná posilují jejich imunitu, ale není vyloučené ani to, že nějaká látka v slunečnicích obsažená, přímo atakuje včelám nebezpečné patogeny.

TIP: Dopad insekticidů na hmyzí populace: Včely „pod vlivem“ méně tančí

Vzhledem k tomu, že v USA a Evropě jsou slunečnice každoročně vysazeny na asi 4 milionech hektarů, by to pro včely mohla být dobrá zpráva a pro zemědělce další ukazatel, jak by měla být pole v budoucnosti těmto klíčovým opylovačům přizpůsobena.