Studie potvrzuje, že elektrické automobily produkují méně CO2 než benzinová auta

01.04.2020 - Stanislav Mihulka

Dlouholetý spor je konečně vyřešen: Používání automobilů na elektřinu v celkovém úhrnu snižuje množství skleníkových plynů


Reklama

Elektrická vozidla produkují méně oxidu uhličitého než ta benzinová. Platí to pro drtivou část světa s ohledem na složení energetického mixu. Ukázala to studie britských a nizozemských univerzitních vědců zveřejněná v časopise Nature Sustainability. Podobný přínos vědci připisují také elektrickým tepelným čerpadlům.

Silniční doprava a vytápění domácností se na emisích ze spalování fosilních paliv podílejí 24 %. Automobily poháněné elektřinou tak představují efektivní způsob, jak tyto emise snížit. Ekologičnost provozu elektromobilů ale není ve všech koutech světa stejná – důležitý je především způsob, jakým je elektrická energie v daném místě vyráběna, efektivita dodávek energie a účinnost samotného vozidla.

Vědci z univerzit v Exeteru, Nijmegenu a v Cambridgi se pokusili zhodnotit celý životní cyklus elektřinou poháněných vozidel a topných zařízení. Z jejich závěrů vyplývá, že přestože výroba elektřiny stále zahrnuje značné množství fosilních zdrojů, vyprodukují elektroauta méně CO2 než konvenční automobily využívající fosilní paliva. Nižší emise CO2 vědci přiznávají 53 z 59 regionů světa, což odpovídá 95 % světa.

TIP: Proč je lodní doprava nejméně ekologickou formou transportu zboží?

Výjimkou jsou země silně závislé na energii z uhlí jako je například Polsko. V zemích jako je například Švédsko, které produkuje většinu své elektrické energie z obnovitelných zdrojů nebo ve Francii, která využívá jako zdroj energie jádro, činní úspora CO2 až 70 %. Ve Velké Británii by se úspora emisí pohybovala okolo 30 %. Studie také podle vědců ukázala, že širší využití elektrických topných systémů by do roku 2050 mohlo přinést celosvětové snížení emisí uhlíku až o 0,8 gigatuny, což představuje zhruba ekvivalent dnešních emisí Německa.

Množství gramů CO2 vypuštěného do ovzduší při výrobě 1 kWh (zdroj electricitymap.org)

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Potápěč, který žraloky býčí krmí, je vybaven nejen zkušenostmi, ale rovněž drátěnou košilí. (foto: Shutterstock) 

Příroda

Richard III. (1452–1485) měl drobnější skoro ženskou postavu a pohlednou tvář.

Historie

Dopadnout na polštář 

airbagy pro chodce
kdy: 2012 | omezení: pouze nižší rychlost

Airbagy se staly běžnou formou ochrany řidičů i spolujezdců, a řada automobilek se proto zamýšlela, zda by nemohly mírnit také náraz nešťastně zasaženého chodce. Během kolize se měly airbagy na kapotě nafouknout a pokrýt plochu střetu. Ačkoliv je myšlenka na první pohled nosná a snadno realizovatelná, nakonec se neujala. Vnější airbagy byly totiž účinné jen při nižších rychlostech, a pouze pokud nešťastník dopadl přímo na ně. Daleko efektivnější se ukázaly změny v umístění motoru a mřížky chladiče, které pomohly lépe usměrnit případný náraz. (foto: Profimedia)

Zajímavosti

Design orbitální stanice Voyager Space Station společnosti Orbital Assembly Corporation.

Vesmír
Revue
Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907