Sundrop: První farma, kde pěstují zeleninu na poušti jen ze Slunce a mořské vody

07.10.2016 - Stanislav Mihulka

Futuristická farma Sundrop vypěstuje v australské poušti 17 tisíc tun rajčat ročně

Sundrop -<p>Farma Sundrop svým vzhledem nezapře moderní technologie</p>
Sundrop -

Farma Sundrop svým vzhledem nezapře moderní technologie

Nová moderní farma s příhodným jménem Sundrop v poušti Jižní Austrálie vypěstuje 17 tisíc tun rajčat za rok. A potřebuje k tomu jenom sluneční záření a mořskou vodu. Je to první zemědělský systém svého druhu na světě. Na farmě nevyužívají žádné pesticidy, fosilní paliva, podzemní vodu ani žádnou půdu.

Mezinárodní tým vědců ladil design farmy Sundrop po dobu 6 let. V roce 2014 začali farmu o rozloze 20 hektarů stavět a právě v těchto dnech slavnostně zahájila provoz. Mořskou vodu na farmu přivádí 2 kilometry dlouhé potrubí ze Spencerova zálivu. Odsolovací zařízení na solární pohon z vody odstraní sůl a připraví ji na zavlažování zdejších plodin.

TIP: Zemědělství v poušti: V Abú Zabí vzniká farma na potraviny a biopalivo zároveň

Rostliny se na farmě Sundrop pěstují ve sklenících, které je ochrání před letním žárem i zimním chladem. Vzduch kolem rostlin tam sterilizuje slaná voda a rostliny rostou v kokosových slupkách namísto v půdě.

• Zdroj fotografií: Sundrop