Superpočítač NASA Pleiades simuluje vznik hvězd a hvězdokup ve 3D

14.07.2016 - Stanislav Mihulka

Jak probíhá tvorba hvězd a celých hvězdokup v Mléčné dráze a jiných galaxiích? Na tuhle otázku hledají odpověď vědci s pomocí nejvýkonnějšího superpočítače NASA

Na první pohled to vypadá jako videohra, superpočítač Pleiades ale simuluje vznik a vývoj hvězd podle předem definovaných podmínek. V těchto simulacích se ohromná mračna vesmírného prachu a plynu hroutí do sebe vlivem gravitace a v divokém víření vznikají hvězdokupy plné hvězd.

Jde o komplexní simulace s vysokým rozlišením simulovaných objektů, které zahrnují záření, magnetická pole, gravitační síly a další fyzikální fenomény.

Simulace běží na superpočítači Pleiades, který je momentálně sedmým nejvýkonnějším superpočítačem ve Spojených státech. Pleiades je umístěn na pracovišti NASA Advanced Supercomputing (NAS), které je součástí výzkumného centra NASA Ames Research Center, v kalifornském Silicon Valley.

TIP: Jak se vznikl vesmír? Počítačová simulace ukazuje vývoj po Velkém třesku

Vědci teď své simulace vylepšují, aby v nich mohli pozorovat, jak se tvoří a vyvíjejí planetární disky kolem čerstvě zrozených hvězd, ve kterých v reálném vesmíru vznikají planetární systémy.

• Zdroj fotografií: NASA Ames / David Ellsworth / Tim Sandstrom