Superrychlá dvojhvězda bílých trpaslíků vysílá intenzivní gravitační vlny

08.04.2020 - Stanislav Mihulka

Nově objevená dvojice bílých trpaslíků se vzájemně obkrouží za pouhých 20 minut. Extrémní systém je podle vědců zdrojem gravitačních vln

<p>Velmi těsná dvojice trpaslíků J2322+0509</p>

Velmi těsná dvojice trpaslíků J2322+0509

Vědci z astrofyzikálního v Bostonu (Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics) objevili systém dvojice bílých trpaslíků, ve kterém se trpaslíci oběhnou za pouhých 1 201 sekund, tj. asi 20 minut. Podle všeho jde o dva bílé trpaslíky s héliovým jádrem.

Tato podivuhodná dvojhvězda, která dostala označení J2322+0509, je ve skutečnosti třetí nejtěsnější ze všech, které ve vesmíru známe. Odborníci předpokládají, že je významným zdrojem intenzivních gravitačních vln, které bychom mohli v budoucnu detekovat našimi přístroji.

Kontrolní dvojhvězda

Čerstvě objevená dvojhvězda má sehrát významnou roli v připravované misi evropské vesmírné gravitační observatoře LISA (Laser Interferometer Space Antenna). Ta by měla vyrazit do vesmíru v roce 2034 a pozorovat by měla jiné druhy událostí, než dnešní pozemní gravitační observatoře. Experti očekávají, že to nejčastěji budou právě gravitační vlny podobných dvojhvězd bílých trpaslíků. Systém J2322+0509 poslouží ke kalibraci a nastavení přístojů.

TIP: Těsné páry bílých trpaslíků splynou do velmi exotického druhu hvězdy

Systém jako je dvojhvězda J2322+0509 nemůže fungovat donekonečna. S každou vyzářenou gravitační vlnou přijde toto extrémní duo o část energie, která pohání jejich vzájemné obíhání. Astronomové odhadují, že přibližně za 6 nebo 7 milionů let už bude ztráta energie natolik velká, že se tito bílí trpaslíci srazí. Zřejmě v tu chvíli splynou v jediného masivního bílého trpaslíka.