Svět v ultrafialovém světle: Jak vidí okolní svět ptáci?

22.03.2021 - Zuzana Teličková

Tým na švédské Lund University sestavil speciální kameru, která dokáže pomocí rotujících filtrů zobrazit svět tak, jak jej vidí různé druhy živočichů. Jak tedy vidí okolní svět například ptáci?

<p>Ptáci, včetně tohoto <strong>květozoba oranžovobřichého</strong> <em>(Dicaeum trigonostigma)</em>, vidí barvy jinak. Záběr pořízený speciální kamerou dole napodobuje způsob ptačího vidění, nahoře je běžný pohled lidským okem.</p>

Ptáci, včetně tohoto květozoba oranžovobřichého (Dicaeum trigonostigma), vidí barvy jinak. Záběr pořízený speciální kamerou dole napodobuje způsob ptačího vidění, nahoře je běžný pohled lidským okem.

Vnímání barev je u lidí postaveno na třech základních barvách: zelené, červené a modré. Ptáci mají navíc k tomu schopnost vidět také ultrafialové (UV) spektrum záření a díky tomu vnímají svět podstatně jinak než my. Například zelená zeď listoví, která nám splývá do jednolité plochy, je pro ptáky plná kontrastů. Horní strana listí je pro ně výrazně světlejší než spodní a díky tomu ostřeji vnímají trojrozměrnou strukturu překrývajících se listů. Lépe se tak mezi větvemi orientují, pohybují a nacházejí potravu.

TIP: Ultrafialové vidění: Takhle vypadá polární svět sobíma očima

„Objevili jsme něco, co je pro ptáky zřejmě velmi důležité a budeme pokračovat dál, abychom odhalili vizuální svět, v němž žijí další živočichové,“ okomentoval výsledky studie jeden z jejích autorů Dan-Eric Nilsson. „Můžeme si myslet, že kolem sebe vidíme realitu, ale je to čistě lidská realita. Zvířata žijí zase v jiné realitě, na kterou se teď můžeme podívat jejich očima a odhalit mnohá tajemství.“

Barvy květů a motýlích křídel

Chřestýši mají zvláštní orgán, který jim dovoluje vnímat infračervené záření. Vidí však hlavně pohyblivé cíle, čehož k ošálení hada využívají někteří sysli. V krajním ohrožení jim před nosem mávají zahřátou chlupatou oháňkou.

Někteří ptáci a některé druhy hmyzu vidí i v ultrafialovém spektru. Včely využívají tuto schopnost k vyhledávání květů. Rostliny jim to usnadňují tím, že mají v blízkosti zdrojů nektaru na květech „značky“ viditelné právě v ultrafialové oblasti spektra. Motýli vnímají v ultrafialovém záření identifikační vzory na křídlech příslušníků svého vlastního druhu. Podobně vidí „barvy“ peří v ultrafialovém záření i ptáci. Květy, motýlí křídla nebo ptačí peří, které jsou pro lidské oko celkem nenápadné, často v ultrafialovém oboru doslova září a hrají pestrými vzory.

Mezi savci je vnímání ultrafialového záření výjimkou. Patří k nim například jihoamerický netopýr glosofaga dlouhojazyčná (Glossophaga soricina), který se živí nektarem květů. Ten je sice barvoslepý, ale jeho oko vidí i ultrafialové záření.