Tabbyina hvězda ze souhvězdí Labutě znovu bliká: Vědci netuší proč

23.05.2017 - Martin Reichman

Tabbyina hvězda ze souhvězdí Labutě se znovu přihlásila o pozornost. Vědci opět zaznamenali nevysvětlitelné změny v její jasnosti

KIC 8462852 -<p>Na žlutobílho trpaslíka se nyní zaměří mnoho profesionálních i amatérských teleskopů.</p>
KIC 8462852 -

Hvězda KIC 8462852 je žlutobílý trpaslík vzdálený asi 1 500 světelných let od Země. Dřívější pozorování ukázala nevysvětlitelné změny v její jasnosti. Změna jasnosti je obvykle signálem o tranzitujícím tělese – objekt, který z pohledu sondy zastíní hvězdu, sníží její jasnost. Potíž je v tom, že obvyklá změna jasnosti u tranzitujících exoplanet je několik promile či procent a celý jev je zároveň velmi pravidelný. U hvězdy KIC 8462852 ale vědci zaznamenali dva případy poklesu jasnosti o 15 a 22 %, což je zcela výjimečná hodnota.

Blikající hvězda

Nyní se tento jev podařilo zaznamenat znovu – hvězda vykázala změny v jasnosti o dvě procenta a předpokládá se, že proces bude dál pokračovat. Materiál, který absorbuje modrou a ultrafialovou složku světla, by mohl poukázat například na obří oblak plynu, který se pohybuje okolo hvězdy. Přebytek infračerveného spektra by mohl naopak přispět k hypotéze, že se kolem hvězdy pohybuje obrovský roj komet.

TIP: Záhadná hvězda KIC 8462852: Hejno komet, nebo mimozemšťané? Vědci pátrají dál

Velmi zvláštní ale je i nahodilý způsob, jakým se postupně snižuje a zase zvyšuje svit. Podle vědců to vyvrací možnost tranzitu jediného objektu a ukazuje spíše na přechod více menších objektů. Objevili se ale i spekulace, že by mohlo jít o projev mimozemské civilizace.

Ta by mohla kolem hvězdy teoreticky vystavět takzvanou Dysonovu sféru, což je hypotetická superkonstrukce obklopující hvězdu, která má umožňovat využití veškeré energie, kterou hvězda vyzařuje.

The Verge, Business Insider