Tajemství pomíjivé atmosféry Ceres: Za vším hledej Slunce

07.04.2017 - Martin Reichman

Má, nebo nemá trpasličí planeta Ceres vlastní atmosféru? Někdy ano a jindy zase ne. Záleží na tom, jak moc aktivní je Slunce

Pomíjivá atmosféra Ceres -<p>Pokud je Slunce aktivní, dochází vlivem energetických protonových částic k sublimaci ledu v regolitu Ceres a vytvoření dočasné řídké atmosféry.</p>
Pomíjivá atmosféra Ceres -

Vědci již delší dobu vědí, že trpasličí planeta Ceres není úplně bez atmosféry. Je sice jen velmi tenká a řídká ale prokazatelně existuje. Na rozdíl od Země ale nemá Ceres atmosféru trvalou, nýbrž (velmi) pomíjivou, která se vždy objeví jen na několik málo dnů a zase zmizí. Předchozí hypotézy pracovaly s tím, že výskyt atmosféry souvisí se vzdáleností Ceres od Slunce. Nyní se ale zdá, že hlavní roli v procesu tvorby atmosféry Ceres hraje aktivita Slunce.

Třikrát ano, jednou ne

Vědci porovnali dřívější data a zjistili, že zatímco v roce 1991 družice International Ultraviolet Explorer detekovala u Ceres atmosféru, o rok dříve po ní nebylo ani stopy. Žádnou atmosféru se nepodařilo objevit ani pomocí teleskopu VLT v roce 2007. Naopak Herschelova vesmírná observatoř ji detekovala hned třikrát a až napočtvrté vyšla naprázdno.

Podle vědců jde o doklad, že spíše než prostá vzdálenost Ceres od Slunce, hraje určující roli aktivita naší hvězdy. Pokud je Slunce aktivní, dochází vlivem energetických protonových částic k sublimaci ledu v regolitu Ceres a vytvoření dočasné řídké atmosféry.

TIP: V jakém stadiu svého cyklu se teď nachází Slunce?

V blízké budoucnosti tak podle vědců nelze čekat, že by se u Ceres mohla vytvořit atmosféra, přestože se tato trpasličí planeta nachází v relativní blízkosti Slunce. Důvodem je fakt, že se naše mateřská hvězda nachází ve fázi mimořádně klidného období, ve kterém v rámci pravidelného 11letého cyklu setrvá několik příštích let.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA/PSI/CNRS