Tající Aljaška: Nedávno vzniklá jezera jsou plná metanu

03.10.2022 - Stanislav Mihulka

Permafrost na Aljašce taje a vznikají zde mělká jezera plná metanu

<p>Bubliny metanu v jezeře Big Trail Lake. <em>(foto: NASA, Sofie Bates, CC BY-SA 4.0)</em></p>

Bubliny metanu v jezeře Big Trail Lake. (foto: NASA, Sofie Bates, CC BY-SA 4.0)

V polárních oblastech taje permafrost. Kvůli stoupajícím teplotám, a také častějším lesním požárům, se v permafrostu objevuje stále více nových mělkých jezer, kterým se říká termokrasová. Děje se to i na Aljašce, kde se na ně zaměřil projekt americké vesmírné agentury NASA Arctic Boreal Vulnerability Experiment (ABoVE).

Termokrasová jezera vznikají táním permafrostu. Při něm dochází k zhroucení povrchu půdy a jeho poklesu o několik metrů. Vzniklý prostor vyplní voda a spolu s ní i bakterie, které se ihned pustí do rozkládání biomasy, kdysi zamrazené do permafrostu. „Při rozkládání biomasy bakteriemi vzniká spousta metanu,upozorňuje Walter Anthony z projektu ABoVE.

Metanová jezera

Na Aljašce se nachází velké množství jezer, většina z nich je ale stará tisíce let a metanu v nich už mnoho nezbylo. V poslední době se zde ale objevují nová jezera, jako je jezero Big Trail, které vzniklo před méně než 50 lety. Tato nová jezero jsou přitom doslova přeplněná metanem.

Metan je velmi účinný skleníkový plyn, v porovnání s oxidem uhličitým asi 30× účinnější. V atmosféře naštěstí zůstává kratší dobu než oxid uhličitý. Zároveň přispívá ke tvorbě přízemního ozonu, který ohrožuje lidské zdraví. Zdrojem metanu jsou lidské aktivity, jako zemědělství zpracování fosilních paliv nebo skládky.

TIP: Vědci zaznamenali obrovské emise metanu v oblasti Východosibiřského moře

Podstatná část metanu v atmosféře ale pochází z přírodních zdrojů, jako jsou právě jezera nebo mokřiny. Pro zvládnutí klimatické krize je proto klíčové pochopení mechanismů, které stojí za uvolňováním metanu do atmosféry. Podle Ricka Spinrada, šéfa amerického Národního úřadu pro oceán a atmosféru NOAA představuje omezování emisí metanu významný nástroj pro snižování dopadů globálního oteplování v krátkodobém výhledu.