Tání ledu v Norsku odkrylo rozsáhlý soubor tisíce let starých šípů

01.12.2020 - Stanislav Mihulka

Dávní lovci sobů po sobě zanechali šípy zamrzlé v ledu v norském pohoří Jotunheimen. Globální oteplování je odkrylo archeologům

<p>Jeden z raně středověkých šípů, které byly zamrzlé v ledu.</p>

Jeden z raně středověkých šípů, které byly zamrzlé v ledu.

Globální oteplování postupuje a led na planetě taje. Pro archeology to jsou žně, protože dávný led ukrývá velké množství pozoruhodných artefaktů. Platí to i pro pohoří Jotunheimen (česky „Domov obrů“) v jižní části Norska. Nacházejí se tam nejvyšší hory této severské země a také ledovce.

Tým odborníků tam nedávno poblíž tající ledové plochy objevil rozsáhlý soubor dávných šípů. Místo nálezu přitom vědci drželi v tajnosti. Jotunheimen je velmi oblíbenou turistickou oblastí a vědci chtěli zabránit kontaminaci naleziště. Dotyčná ledová plocha se nachází poblíž hlavní masy jednoho z ledovců a led se zde držel neporušený po mnoho staletí.

TIP: Boj o čas: Archeologové mají pohotovost v tajících Alpách

Archeologové na tomto místě doposud nalezli 68 šípů velké historické hodnoty. Některé z nich ležely na povrchu ledu a byly prakticky neporušené. To svědčí o tom, že je tání ledu uvolnilo teprve nedávno. Jiné šípy se osvobodily z ledu před delší dobou a jejich stavu tomu odpovídal.

Nejmladší ze šípů pocházejí z období středověku, zatímco ty nejstarší byly vyrobeny zhruba před 6 tisíci let. Jsou asi o 800 let starší, než slavný ledový muž Ötzi z Alp. Kromě šípů byly na tomto místě nalezeny i parohy a kosti sobů, což svědčí o tom, že zde probíhal lov. Největší počet šípů pochází z období raného středověku, kdy zde zřejmě lidé lovili s větší intenzitou.

Phys.org