Teorie panspermie: Může život cestovat z planety na planetu?

08.11.2018 - Stanislav Mihulka

Jsou-li planety v planetárním systému dostatečně blízko sebe, šance na šíření života je poměrně vysoká

<p>Planetární systém červeného trpaslíka TRAPPIST-1</p>

Planetární systém červeného trpaslíka TRAPPIST-1

Zatím známe jen jedinou planetu hostící život. Rádi si ale představujeme, že někde jinde ve vesmíru život existuje a přemýšlíme o tom, jak by se živé organismy ve vesmíru mohl šířit. Podle hypotézy panspermie by život za jistých okolností mohl osídlovat nové planety tak, že by na ně přiletěl. Buď od sousedních hvězd anebo od sousedních planet ve stejném planetárním systému.

Astrofyzik Dimitri Veras z anglické University of Warwick se svými spolupracovníky hodnotil, jak je panspermie života mezi sousedními planetami pravděpodobná. Přenos života mezi planetami těsně závisí na třech fázích takového procesu - především pak na tom, aby živé organismy všechny tyto fáze přežily.

Panspermie mezi planetami

Cestování života mezi planetami začíná cestou do vesmíru z planety, kde již život existuje. K tomu by mohlo docházet při dopadech meteoritů, vulkanické činnosti či dalších podobných událostech. Druhou fází je samotná cesta vesmírem, během níž číhají na organismy různá rizika, včetně nebezpečného kosmického záření. Nakonec musí život přistát na další planetě, nejspíš během dopadu meteoritu se živými organismy „na palubě“.

TIP: Důležitý objev: NASA hlásí sedm planet podobných Zemi u nedaleké hvězdy