Terminátorský podvodní dron RangerBot vyráží na lov hvězdic

04.09.2018 - Stanislav Mihulka

Autonomní RangerBot zabíjí hvězdice trnité a zároveň hlídá zdravotní stav korálových útesů

<p>RangerBot se svým tvůrcem</p>

RangerBot se svým tvůrcem

Není žádným tajemstvím, že korálové útesy všude ve světě mají problémy. Mimo jiné na ně stále více útočí velké a velmi žravé hvězdice trnité. Australští vědci se s nimi snaží bojovat a posílají na ně drony likvidátory.

Jejich novým výtvorem je RangerBot, který se stal nástupcem dronu COTSbot. Před pár dny vypustili prototyp RangerBota na útesy a po dvou letech vývoje testují jeho schopnosti. Autonomní dron je možné naprogramovat pomocí tabletu za 15 minut, a pak už všechno zvládne sám. Patnáctikilogramový dron o délce 74 centimetrů pohání pod vodou baterie, která vydrží asi na 8 hodin provozu. Na jedno nabití tedy funguje mnohem déle, než lidský potápěč, a také prozkoumá mnohem větší oblast útesů.

TIP: Katastrofa: Letecký průzkum odhalil rozsah blednutí Velkého bariérového útesu

Terminátorský robot je vybavený umělou inteligencí, která rozeznává překážky, naviguje RangerBota během ponoru kolem útesu, a také vyhledává hvězdice trnité, které pozná s přesností na 99,4 procenta. Když RangerBot vystopuje hvězdici trnitou, vpíchne jí dávku jedu, který neovlivní ostatní organismy na korálovém útesu. Výhodou dronu je, že detekuje a zaznamenává další problémy korálových útesů, jako je nechvalně známé blednutí, špatnou kvalitu vody, zanesení útesu bahnem nebo přítomnost nežádoucích druhů.

University of Queensland