Těžaři míří do vesmíru: Vědci chtějí podstatnou část Sluneční soustavy chránit

17.05.2019 - Stanislav Mihulka

Pověst těžařských společností není příliš dobrá – vytěží cokoliv cenného a moc se přitom neohlížejí na to, co po nich zbude. Teď se těžaři chystají do vesmíru a někteří odborníci už dopředu bijí na poplach. Podle nich je čas, abychom cenná a zajímavá místa ve Sluneční soustavě vyhlásili za chráněná území.

Martin Elvis z amerického centra Center for Astrophysics a Tony Milligan z britské King's College London navrhují, abychom asi 85 procent Sluneční soustavy prohlásili za chráněnou vesmírnou „divočinu“, podobnou národním parkům na Zemi. Na zbývající asi jedné osmině Sluneční soustavy by si vesmírní těžaři a developeři mohli dělat, s jistou nadsázkou řečeno, co se jim zlíbí.

Vytěžíme Sluneční soustavu?

Pokud k tomu nedojde, mohla by podle Elvise s Milliganem vesmírná ekonomika zažít podobný exponenciální růst, jakého jsme byli svědky na Zemi v době průmyslové revoluce. Naše planetární soustava vypadá velmi rozlehle. Její zdroje ale nejsou bezedné. Badatelé odhadují, že zhruba za 500 let by se ze Sluneční soustavy mohla stát vytěžená pustina, podobná výsypkám po hnědouhelných dolech.

TIP: Těžba na asteroidech: Najdeme ve vesmíru zlato?

V současné době ve vesmíru ještě nikdo netěží. Celá řada kosmických agentur a hlavně soukromých společností si už ale dělá zálusk na těžbu vody, železa a dalších zajímavých surovin. Případnou ochranu cenných částí Sluneční soustavy ale bude jistě komplikovat fakt, že vesmír v dnešní době vlastně nikomu nepatří. Otázkou totiž pak bude, jak vynucovat ochranu a jakým způsobem postihovat ty, kteří by se proti takovým pravidlům prohřešili.

NASA/Goddard/Chris Meaney