Těžaři zlata objevili v Západní Austrálii doposud neznámý velký kráter z pravěku

Geologové objevili v západní Austrálii kráter, který vytvořil meteorit před 100 miliony let. Podle odborníků se při dopadu meteoritu uvolnilo více energie, než při všech testech atomových pum dohromady...

26.09.2020 - Stanislav Mihulka

Když geologové australské těžební společnosti Evolution Mining při těžba zlata u města Ora Banda v Západní Austrálii narazili na neobvyklé horniny, kontaktovali geofyzika Jaysona Meyerse, šéfa společnosti Resource Potentials. Meyers ve vzorcích od Ora Banda ihned rozeznal neklamné známky dopadu mimozemského tělesa.

Další průzkum na zmíněném místě společně s analýzou satelitních snímků vedl k objevu impaktního kráteru, který dostal jméno Ora Banda. Jeho průměr je přibližně pět kilometrů, takže to musela být pořádná rána. Odborníci odhadují, že tento kráter vyhloubil dopad tělesa, které mohlo mít průměr asi 200 metrů. Původně byl kráter hluboký několik set metrů. V dnešní době je již zcela vyplněný sedimenty, takže doposud unikal naší pozornosti.

TIP: V Austrálii odhalili nejstarší kráter na světě: Vznikl před 2,2 miliardami let

V kráteru se teď rozeběhne intenzivní výzkum, především na mikroskopické úrovni. Ten by měl vést k přesnému určení stáří kráteru Ora Banda. Meyersův minimální odhad je kolem 40 milionů let a maximální asi 250 milionů let. Nejpravděpodobnější stáří je podle geologů okolo 100 milionů let, což odpovídá období křídy, v závěrečné části druhohor. Meyers zároveň odhaduje, že se při dopadu meteoritu v Ora Banda uvolnilo více energie, než při všech testech atomových pum dohromady, tedy více než 500 megatun TNT.