Ticho prosím! Radioastronomové v australské pustině potřebují naprostý klid

06.01.2021 - Stanislav Mihulka

Na australské Radioastronomické observatoři Murchison je zakázané používat mobilní telefony, bezdrátové myši, zařízení s Bluetooth rozhraním i WiFi. Vědci se zde snaží pátrat po rádiových vlnách z vesmíru

<p>Australská Murchinsonova radioastronomická observatoř pracuje v oficiálně vyhlášené zóně rádiového klidu s velmi přísným režimem.</p>

Australská observatoř Murchison Radio-astronomy Observatory (MRO) se nachází v odlehlé pustině Západní Austrálie, asi 800 kilometrů severně od Perthu. Právě tam jsou totiž jedny z nejlepších podmínek na Zemi pro pozorování rádiových vln z vesmíru. Klíčové přitom je, aby taková pozorování rušilo co nejméně rádiových signálů pozemského původu.

Na Murchinsonově observatoři momentálně pracují tři radioeleskopy a brzy k nim přibude čtvrtý. ASKAP (Australian Square Kilometre Array Pathfinder) je skvělý na výzkum stále dost záhadných rychlých rádiových záblesků. MWA (Murchison Widefield Array) pozoruje například raný vesmír v „období temna“ a EDGES (Experiment to Detect the Global EoR Signature) zase hledá rádiové signály vytvoření vznikajícími prvními hvězdami a galaxiemi. V dohledné době zde bude vybudována polovina soustavy radioteleskopů Square Kilometre Array, která se stane největším zařízením svého druhu na světě.

Zóna přísného rádiového klidu

Provozovat velmi citlivé radioteleskopy ovšem není jen tak. Kolem Murchinsonovy observatoře je vyhlášená zóna rádiového klidu Australian Radio Quiet Zone Western Australia (ARQZWA). Představuje to značná omezení především pro zaměstnance observatoře. Nesmějí vůbec používat chytré telefony ani nic podobného a oblast raději ani není pokrytá mobilním signálem. Zařízení s rozhraním Bluetooth musejí být trvale vypnutá, včetně například bezdrátových myší, o Wi-Fi ani nemluvě.

TIP: Šikovný asistent: Měsíc pomáhá odhalovat tajemství vzdáleného vesmíru

Že jsou od návštěvy Murchinsonovy observatoře odrazováni turisté nejspíš nepřekvapí, ale „nežádoucí“ jsou, až na výjimečné případy, i návštěvy samotných vědců, kteří se nepodílejí na provozu observatoře. Teleskopy observatoře občas detekují rádiové signály letadel a satelitů, které přehlušují signály z vesmíru. Badatelé ale mají k dispozici software, co dokáže pozemské signály odfiltrovat.

SpaceDaily