Tradiční africká léčivka pryskyřník pomáhá v léčbě malárie

30.12.2021 - Stanislav Mihulka

Látka z afrického pryskyřníku je účinná proti zimničce, původci malárie. Mohl by se z ní stát alternativní lék proti této nebezpečné chorobě

<p>Pryskyřník Ranunculus multifidus</p>

Pryskyřník Ranunculus multifidus

Teplomilný pryskyřník Ranunculus multifidus roste běžně v subsaharské Africe, na Madagaskaru a na Arabském poloostrově. Lidé ho na mnoha místech užívají jako tradiční léčivku. Mimo jiné se čajem z jeho listů léčí, když mají malárii. A kupodivu to docela funguje. Vědci se nedávno podívali této bylině na zoubek aby zjistili, v čem tkví její tajemství.

Pryskyřníky jsou jedovaté a mohou za to cyklické laktony ranunkulin a produkt jeho štěpení protoanemonin, z něhož zase rychle vzniká prakticky nejedovatý anemonin. Právě ten byl odhalen jako látka, která pomáhá při léčbě malárie. Mezinárodnímu týmu etiopských a německých vědců se to podařilo ověřit v experimentu.

Alternativní lék na malárii

Vědci nejprve nakazili myši zimničkou Plasmodium berghei, která je původcem malárie u některých hlodavců. Část myší poté léčili anemoninem nebo běžným antimalarikem chlorochinem. Z výsledků vyplynulo, že anemonin z pryskyřníku sice není tak účinný jako chlorochin, ale i tak omezoval hubnutí nemocných myší a pomáhal jim zvládnout horečky.

TIP: Nečekaný objev: Extrakt mořské houby z Antarktidy funguje jako lék proti malárii

Badatelé věří, že anemonin funguje podobně jako chlorochin, tedy že narušuje metabolismus původce malárie. Zřejmě to ale dělá jiným způsobem. To by znamenalo, že by anemonin mohl pomoci v oblastech, kde si malarické zimničky již vyvinuly rezistenci vůči chlorochinu. Dalším krokem výzkumu by mělo být objasnění mechanismu, jakým anemonin vlastně potlačuje malárii. Během pár let by mělo dojít na klinické testy.