Trpasličí galaxie Tukan II je galaktická fosilie se spoustou temné hmoty

10.02.2021 - Stanislav Mihulka

Primitivní galaxie Tukan II v sousedství Mléčné dráhy obsahuje překvapivé množství temné hmoty

<p>Panoramatický pohled na oblast kolem kulové hvězdokupy 47 Tucanae. | <em>zdroj: ESO/Digitized Sky Survey 2, Davide De Martin (CC BY 4.0)</em></p>

Panoramatický pohled na oblast kolem kulové hvězdokupy 47 Tucanae. | zdroj: ESO/Digitized Sky Survey 2, Davide De Martin (CC BY 4.0)

Mléčná dráha je obklopená spoustou trpasličích galaxiích. Jsou to starobylé útvary, které nám mohou prozradit leccos zajímavého o vývoji galaxií i celého vesmíru. Jednou z nejvíce archaických trpasličích galaxií v našem sousedství je Tukan II, extrémně slabě zářící maličká galaxie v souhvězdí Tukana, která je od nás vzdálená asi 163 světelných let.

Astronomové amerického institutu MIT nedávno objevili hvězdy na vnějšími okraji galaxie Tukan II, které jsou překvapivě vzdálené od centra galaxie, a přesto zůstávají její součástí. Podle vědců je to jasný důkaz, že tato trpasličí galaxie má mohutné, až nečekaně masivní halo temné hmoty, jehož gravitace drží hvězdy v galaxii.

Zrození Tukana II

Tento objev vrhá nové světlo na představy o prvotních galaxiích ve vesmíru. Jak se zdá, rané galaxie byly zřejmě hmotnější a větší, než jsme si původně mysleli. Trpasličí galaxie Tukan II nám ukazuje, jak takové původní galaxie zřejmě vypadaly. Vzhledem k metalicitě hvězd této galaxie, tedy obsahu těžších prvků, který je velmi nízký, je totiž Tukan II jednou z nejvíce primitivních trpasličích galaxií, co známe.

TIP: Výjimečná trpasličí galaxie ukazuje, jak to vypadalo v raném vesmíru

Vědci rovněž zjistili, že uvedené hvězdy na periferii galaxie Tukan II jsou primitivnější, čili že mají nižší metalicitu, než hvězdy v centrální oblasti této trpasličí galaxie. Toto uspořádání hvězd podle týmu MIT ukazuje, že galaxie Tukan II zřejmě vznikla díky jednomu z prvních splývání galaxií ve vesmíru vůbec, při němž se spojily dvě čerstvě zrozené prvotní galaxie.

MIT News