Trpasličí planeta Haumea má vlastní prstenec: Je první za drahou Neptunu

Astronomové ze Slovinska a Itálie objevili nejvzdálenější svět s vlastními prstenci. Rodinu objektů obepnutých prstencem rozšířila trpasličí planeta Haumea

13.10.2017 - Martin Reichman

Celkem dvanáct dalekohledů na 10 různých observatořích pozorovalo lednový tranzit trpaslíka Haumeji přes kotouč vzdálené hvězdy. Vyplatilo se – získaná data potvrzují, že trpasličí planeta Haumea má vlastní prstenec. Je tak prvním známým objektem s vlastním prstencem za drahou Neptunu.

Haumea je jednou ze čtyř známých trpasličích planet nacházejících se za Neptunem – další jsou Pluto, Eris a Makemake. Má podobu elipsoidu o rozměrech 1 960 × 1 518 × 996 kilometrů a dosahuje asi jedné třetiny hmotnosti Pluta a 0,07 % hmotnosti Země. Má také dva měsíce pojmenované Hiʻiaka a Namaka. Objevena byla roku 2004 týmem vedeným Michaelem Brownem z Kalifornského technologického institutu.

TIP: Rodina trpasličích planet má nový přírůstek: Sněhurka je třetí největší

Planetárními prstenci se mohou pochlubit Saturn, Jupiter, Uran a také Neptun. Kromě těchto obřích světů mají své prstence i kentauři Chiron a Chariklo. Haumea je ale prvním zástupcem trpasličích planet s vlastním prstencem, a zároveň také nejvzdálenějším prstencovým světem v naší Sluneční soustavě.

Planetary Society