Unikátní fosilie: V Číně našli dávného ptáka s vejcem uvnitř těla

25.03.2019 - Stanislav Mihulka

<p>Podobná scéna se samicí avimaiai zřejmě stála na počátku velmi zajímavé fosilie</p>

Podobná scéna se samicí avimaiai zřejmě stála na počátku velmi zajímavé fosilie

Čínským paleontologům se povedl pozoruhodný nález. V severozápadní Číně objevili první fosilii dávného ptáka, v jehož těle se zachovaly pozůstatky vejce, které už samice nestačila snést. Vědcům to poskytlo unikátní příležitost prostudovat zároveň matku i vejce, přičemž měli absolutní jistotu, že skutečně patří k sobě.

Nově objevený druh nese jméno Avimaia schweitzerae a náleží do skupiny enantiornitů, ptáků s mnoha primitivními znaky, kteří zmizeli v masovém vymírání na konci druhohor. Nalezená avimaia žila před 110 miliony let, tedy v první části období křídy na sklonku druhohor.

TIP: Ve Španělsku objevili extrémně vzácné pravěké ptáče z druhohor

Paleontologové takový nález neočekávali. V podobných případech zůstává plně vyvinuté vejce v samici tak maximálně den. Struktura obalů vejce ale ukazuje, že možná právě vejce samici avimai zabilo, když ho nemohla snést. Výzkum takových fosilií přináší celou řadu detailních informací o dávných druzích a jejich životě.

• Zdroj fotografií: Michael Rothman