Upravená imunoterapie rakoviny léčí smrtící kvasinkovou kryptokokózu

08.03.2021 - Stanislav Mihulka

Moderní léčba nádorů s upravenými T-lymfocyty by mohla fungovat i proti nebezpečným a obtížně léčitelných kvasinkovým chorobám

Nebezpečné kvasinky kryptokoky (Cryptococcus) napadají především lidi s oslabenou imunitou. Vyvolávají kryptokokózu – generalizované onemocnění postihující více orgánů. Když se dostanou do mozku, končí taková infekce v 10 až 30 procentech smrtí. Léčba přitom bývá velmi svízelná.

Mezinárodní tým odborníků nedávno přišel s pozoruhodným nápadem a rozhodl se léčit kryptokokózu podobně jako nádory. Upravili moderní typ imunoterapie nádorů, která využívá takzvané CART T buňky, nesoucí na svém povrchu uměle vytvořené chimerní T buněčné receptory. Účelem této léčby je povzbudit imunitní systém pacienta, aby si s nádorem poradil sám.

TIP: Imunoterapie: Vakcína proti rakovině tlustého střeva uspěla v klinickém testu

Při léčbě s CAR T buňkami jsou pacientovi odebrány T lymfocyty, upraveny tak, aby lépe cílily na nádor, a pak vráceny do těla pacienta. Podobný postup badatelé využili při léčbě kryptokokózy. Přizpůsobili CAR T buňky tak, aby cílily nikoliv na nádor, ale na polysacharid GXM, což je látka, kterou obsahuje buněčná stěna kryptokoků. Laboratorní testy dopadly skvěle a nyní je čas pro testy na zvířatech.

Případný úspěch CAR T imunoterapie by velmi pravděpodobně znamenal také možnost použít tento postup i pro léčbu dalších nebezpečných kvasinkových infekcí.

New Atlas